Begraven of cremeren in foetushouding.

Suzan van der Schenk

Vanaf juli 2016 zal AkidiA Uitvaartkisten de Pu-Rest kisten van Suzan van der Schenk in haar assortiment opnemen. De kisten maken het mogelijk een overledene in zijligging of foetushouding te begraven of cremeren.

Hans van der Heijden van AkidiA heeft Suzan dit jaar op 28 februari ontmoet in Arnhem, tijdens de uitvaartbeurs. Na een interessant gesprek vroeg Suzan of ze eens langs mocht komen, omdat ze volgens eigen zeggen iets bijzonders gemaakt had. Twee weken later kwam Suzan naar de showroom van AkidiA in Rotterdam. Hier heeft het gehele AkidiA-team zich verbaasd over het bijzondere verhaal van Suzan, maar vooral over hoe zij dit heeft vertaald naar een kwalitatief hoogwaardig product. De kisten stralen een enorme creativiteit uit, met behoud van simplistische schoonheid.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De inspiratie voor de kisten is direct te herleiden naar Suzan, die door haar ziekte geconfronteerd wordt met haar sterfelijkheid. “Het is een natuurlijke houding en voor mezelf besefte ik dat het een koesterende gedachte is om terug te keren naar de houding waarin je ook in de moederschoot zat. Het verlies van mijn geliefden kan ik niet wegnemen. De aandacht en zorgzaamheid voor het lichaam, na het overlijden, geeft een zekere rust, zowel bij hen als bij mij.”

Nadat Suzan haar ontwerpen heeft laten zien, zijn er verschillende gesprekken geweest en is alles in een stroomversnelling geraakt. Door de levensverwachting van Suzan, is tijd van groot belang.

Suzan is inmiddels door zowel kranten, tijdschriften als diverse radiostations benaderd. Daarnaast heeft ze 23 april jongstleden haar producten gepresenteerd tijdens de uitvaartbeurs in Amsterdam, waar ze haar verhaal mocht vertellen aan de bezoekers. Tijdens de beurs in de Westerkerk was al duidelijk dat Suzan definitief had gekozen voor AkidiA als partner voor verkoop en distributie van haar product.

cocon+vilt+1

De Pu-Rest kisten zijn de eerste serie uitvaartkisten waarbij het mogelijk is om in foetushouding te liggen, zonder uit te wijken naar een extreem grote kist. De kisten zijn geschikt voor crematie, maar voldoen ook aan alle eisen die gesteld worden aan het begraven op een natuurbegraafplaats.

De kisten die Suzan van der Schenk ontworpen heeft zijn geschikt voor iedereen, maar bieden extra mogelijkheden voor mensen die zoeken naar een natuurlijke houding die wellicht beter bij hen past. Ook bieden de kisten een uitkomst voor bijvoorbeeld lichamelijk gehandicapten. AkidiA ziet deze serie kisten als een aanwinst op hun reeds uitgebreide assortiment van massieve kisten en kisten van natuurlijke materialen.

“We zien de laatste tijd steeds vaker dat men geen standaard programma wil afdraaien, maar op een persoonlijke manier afscheid wil nemen. De kisten die Suzan van der Schenk ontworpen heeft passen helemaal bij deze trend. De PU-REST kisten zijn een goed concept, prachtig en een heel bijzondere aanvulling op de grafkisten die in de markt beschikbaar zijn. Suzan is een heel bijzonder persoon die juist door haar huidige situatie in staat is door te dringen tot de kern van een goed kistontwerp. Schoonheid door pure materialen en organische vormgeving.” – Tim van ‘t Veer, AkidiA Uitvaartkisten

De Pu-Rest kisten zullen binnenkort ook te bestellen zijn op Doodskist.nl.

Kleine Ster Uitvaartbegeleiding

Kitty-809205

Vandaag op Doodskist.nl een interview met Kitty van Dijk. Zij is het gezicht achter Kleine Ster Uitvaartbegeleiding. Kleine Ster is gespecialiseerd in de uitvaarten van baby’s vanaf 16 weken zwangerschap, kinderen en jongeren, maar ook de uitvaarten van volwassenen kan verzorgen. Anna Speksnijder heeft namens Doodskist.nl het genoegen gehad een kop thee te drinken met Kitty, haar interview leest u hier:

Wat is jouw motivatie geweest om uitvaartbegeleider te worden?

Ik heb ruim 20 jaar op de verloskamers in het Sint Franciscus Gasthuis gewerkt, hier kreeg ik te maken met doodgeboren kindjes. Ik merkte dat ik veel van mezelf kwijt kon in de verzorging van de kindjes, maar ook in de begeleiding van de ouders. Ik vond dit toen al heel waardevol om te doen.

Toen kwam er een tijd dat de verpleging niet meer kon zijn wie zij vroeger was. Waar het werk eerder een roeping was, werd het commerciëler en gingen de verzekeraars de dienst uit maken. Toen dacht ik: als ik hier tot mijn 65e moet werken word ik niet gelukkig. Door mijn eerdere ervaring met doodgeboren kindjes en na veel overleg heb ik de stap genomen de opleiding tot uitvaartbegeleider te volgen bij Meander Uitvaartopleidingen. Dit heb ik kunnen doen met medewerking van de afdeling waar ik werkte. Zij stonden het toe mijn werk en studie te combineren. Tijdens mijn opleiding heb ik mijn bedrijf Kleine Ster opgezet waar ik, na het behalen van mijn certificaat van bekwaamheid, sinds juli 2010 werkzaam ben. Kleine Ster is gespecialiseerd in de uitvaartbegeleiding na het overlijden van een kind, maar dit neemt niet weg dat ik het organiseren van een uitvaart van volwassenen even waardevol vind.

Waarin verschilt de uitvaart van een kind met de uitvaart van iemand op leeftijd?

Het grootste verschil zit in de begeleiding. Technisch gezien is een uitvaart een uitvaart. Je hebt ervoor geleerd, dus je weet welke praktische stappen er ondernomen moeten worden. Maar de begeleiding van ouders die een kind verliezen is heel anders. Mijn eerdere werk op de verloskamer helpt me bij mijn huidige werk. Ik begrijp wat de kraamvrouw doormaakt en welke lichamelijke klachten een moeder kan hebben. Buiten het verdriet dat de ouders hebben, heeft de vrouw ook een bevalling achter de rug. De meeste reguliere uitvaartondernemers beschikken niet over die kennis.

Ik probeer kindjes vaak thuis bij de ouders op te baren. Ik heb een speciale babykoeling waardoor dat mogelijk is. Ik merk dat mensen dat vaak prettiger vinden. Soms staan ze hier in het begin afkeurend tegenover en willen ze het kindje niet meenemen. Wanneer ik dan uitleg wat daar de voordelen van zijn, kiezen ze er vaak voor om het wel te doen. Uiteindelijk is men dan dankbaar dat ze het kindje toch bij zich hebben gehad. Voor de verwerking is het goed om thuis, in je eigen omgeving afscheid te kunnen nemen van je kind.

Wanneer het kindje in het ziekenhuis overlijdt kun je er voor kiezen om het achter te laten in het mortuarium. Soms is er dan de mogelijkheid om het kindje te bezoeken, dan kom je in een klinische ruimte en mag je even een half uurtje op bezoek. In een rouwcentrum is dit vaak hetzelfde, dit is er natuurlijk wel veel beter op ingesteld om families te ontvangen. Maar je moet nog steeds op afgesproken tijden langskomen. Wanneer je het kindje thuis hebt kan het in zijn of haar eigen bedje liggen en kun je er naartoe wanneer je het wil.

Soms is het niet mogelijk om het kindje thuis te houden. In dat geval bied ik de mogelijkheid om het kindje op te baren in mijn kantoor aan huis. Zo kan de familie toch op bezoek komen wanneer zij dit willen. Dit biedt families de kans om zo veel tijd te nemen als zij zelf nodig hebben. Ik vind het heel waardevol om dit stukje extra te mogen bieden.

Wat is jouw manier om met de emoties van jouw werkzaamheden om te gaan?

Natuurlijk neem je je werk mee naar huis, maar ik heb wel het vermogen een knop om te zetten. Van nature ben ik een nuchter persoon, ik ben niet heel emotioneel. Dat wil niet zeggen dat ik hard ben, natuurlijk sta ik ook wel eens met tranen in mijn ogen. Wel kan ik het onderscheid maken tussen mijn verdriet en het verdriet van een ander. Ik kan even een moment mijn gevoel uitschakelen zodat ik de familie goed kan ondersteunen. Ik moet er voor de familie zijn en zorgen dat er dingen geregeld worden.

Hoe groot kan de rol van nabestaanden of ouders zijn tijdens de vormgeving van de uitvaart?

Heel groot, ik bied alleen verschillende mogelijkheden. Ik begin vaak met de uitleg dat een aantal zaken de eerste dag moeten worden afgesproken, zoals de dag en tijd van de uitvaart. Het invullen van de plechtigheid komt in de loop van de dagen die volgen. Ik wil altijd graag weten waar het gevoel van de familie ligt. Sommige mensen weten niet wat de voor en nadelen van verschillende opties zijn, weinig mensen zijn ervaren in het organiseren van een uitvaart. Ik probeer ze dan zo goed mogelijk voor te lichten, maar de beslissing moet echt bij de families zelf vandaan komen.

Vaak zijn de tarieven ook belangrijk bij het maken van bepaalde keuzes. Voor ik weet wat de kosten zijn, ga ik eerst in gesprek met de familie. Zodra ik in grote lijnen weet wat de wensen zijn, kan ik hier een passende begroting voor maken. De kosten van een uitvaart zijn compleet afhankelijk van de wensen van de nabestaanden. Ik laat daarom voorbeelden zien, maar laat het altijd volledig aan de familie om hier keuzes in te maken.

Voor meer informatie kijkt u op www.uitvaartkleinester.nl.

U kunt 24 uur per dag contact opnemen met Kitty van Dijk via 06-12620598.

Uitvaartcentrum Utrechtse Heuvelrug

Naamloos-2-01

Uitvaartcentrum Utrechtse Heuvelrug

Afgelopen weekend hebben trotse eigenaars Tim van ’t Veer en Els van Deuveren het vernieuwde rouwcentrum in Leersum geopend. Vrijdag 29 april waren de deuren geopend voor de uitvaartondernemers uit de regio. Zaterdag 30 april is het rouwcentrum officieel geopend door de burgemeester van de Utrechtse Heuvelrug, de heer Frits Naafs (video) . De bewoners van de gemeente konden zaterdag kennis maken met deze, zoals de burgemeester het noemt, stijlvolle aanwinst voor Leersum. Beide dagen zijn druk bezocht, zowel de ondernemers als de bevolking uit de regio waren zeer te spreken over de metamorfose die het pand heeft ondergaan.

Naamloos-2-01

24-Uurskamers ”Magnolia” & ”Tulp”

Het rouwcentrum heeft een moderne en serene uitstraling. In het pand bevinden zich twee 24-uurskamers waar nabestaanden in een huiselijke sfeer en alle rust  afscheid kunnen nemen van hun dierbaren. Tevens is er een verzorgingsruimte in het pand die van alle gemakken is voorzien.

Naamloos-2-01

De aula van het rouwcentrum is bestemd voor condoleances en afscheidsdiensten. Binnen deze aula is rekening gehouden met slechthorenden, middels de aanleg van een ringleiding voor het geluid. Het pand beschikt over een gebruiksvriendelijke keuken en moderne toiletgroepen die toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Bij het rouwcentrum is ruime parkeergelegenheid.

Naamloos-2-01

Het Uitvaartcentrum Utrechtse Heuvelrug ligt op de algemene begraafplaats van de gemeente Leersum. Deze begraafplaats is voor iedereen toegankelijk, ongeacht religie.

Gewoon Bijzonder Afscheid

Vandaag op Doodskist.nl: Een interview met Jolanda Roos en Wiesje Hallewas. Deze dames zijn het gezicht achter Gewoon Bijzonder Afscheid. Na hartelijk te zijn ontvangen, wordt aan de keukentafel van Jolanda het verhaal verteld van twee ambitieuze vrouwen.

Gewoon Bijzonder Afscheid heeft een sterke eigen visie en werkwijze, waar het persoonlijke karakter van de overledene op een stijlvolle manier centraal staat.

Gewoon Bijzonder

 

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

Wij kennen elkaar doordat onze kinderen bevriend zijn. Samen hebben wij veel kantinewerkzaamheden gedaan bij de voetbalvereniging en daar merkte we dat de samenwerking fijn verliep. Ieder had zijn eigen taken en zijn eigen rol, maar wij vulden elkaar heel goed aan.

Wat hebben jullie hiervoor gedaan en waarom hebben jullie de keuze voor de uitvaartbranche gemaakt?

Jolanda: Ik ben oncologieverpleegkundige in de Daniel de Hoed te Rotterdam. Daar kom ik regelmatig met de naderende dood in aanraking. Daarnaast heb ik een tijd mensen thuis verzorgd die in de palliatieve fase van hun leven waren. Mijn idee was altijd dat het waardevol zou zijn om dat laatste deel van iemands leven ook te kunnen verzorgen.

Wiesje: Ik ben van origine ook verpleegkundige, maar ik ben 10 jaar geleden een eigen bedrijf gestart in het organiseren van huwelijken. Aan de ene kant verschilt dit heel erg van uitvaart, maar er zijn ook veel gelijkenissen te vinden. Je hebt hier ook een arrangerende rol, waarbij je met families naar een belangrijke dag toe werkt. Op deze dag moet alles perfect verlopen, je kunt het immers nooit overdoen. Ook ik speelde langere tijd met de gedachte dat het mij bijzonder leek om mooie uitvaarten te begeleiden. Zeker wanneer deze dan meer op iemands leven gebaseerd zouden zijn. Ieder mens heeft een uniek leven, maar vaak komt dit niet tot uiting tijdens de afscheidsceremonie. Iedereen beleeft hoogte- en dieptepunten, ik denk dat ieder mens daarom ook een mooi en passend verhaal verdient tijdens het afscheid.

Zodoende zijn wij zo’n twee jaar geleden gestart met Gewoon Bijzonder Afscheid. Wij varen een totaal eigen koers, wij hebben geen standaard opleiding gedaan. Wel hebben wij cursussen gevolgd en zo veel mogelijk stage gelopen bij bedrijven in de branche. Wij hebben meegelopen met bijvoorbeeld CMO overledenenzorg, begraafplaatsen en crematoria. Overal waar we maar enige voet tussen de deur kregen en het gevoel hadden kennis te vergaren op een wijze die bij ons past.

Waar ligt jullie onderscheidende kracht?

Wij werken tijdens uitvaarten altijd met een ceremoniespreker, deze zorgt er voor dat de toespraak een persoonlijk en passend geheel wordt. Wij hebben diverse sprekers in ons netwerk, zodat wij de juiste persoon kunnen koppelen aan de juiste situatie en familie.

Het persoonlijke aspect vinden wij heel belangrijk, daarom proberen wij het contact altijd zo klein en intiem mogelijk te houden. Het doel is om de afscheidsceremonie op andere plaatsen te organiseren dan begraafplaatsen of crematoria. Laatst mochten wij het afscheid verzorgen van een jongetje dat graag met zijn ouders naar het theater ging. Zijn afscheidsdienst was dan ook in het theater. We kijken naar hoe iemands leven geweest is en hoe wij voor die persoon een mooi afscheid kunnen organiseren. Dit proberen wij altijd net even anders te doen, bijvoorbeeld op andere locaties of met bijzondere muziek. Er zijn veel bijzondere locaties die zich lenen voor zakelijke events, deze zijn ook heel geschikt om een afscheidsceremonie of condoleance te organiseren. Wij zien hier een toegevoegde waarde voor de persoonlijke invulling van een uitvaart.

Wanneer men weet dat ze op (korte) termijn komen te overlijden vinden wij het prettig om indien gewenst dan al het eerste contact te leggen met de persoon in kwestie en zijn of haar naasten. Op deze manier kan iemand zelf namelijk heel veel invloed hebben op de vormgeving van zijn of haar afscheid. Vaak weet men niet wat er allemaal mogelijk is of heeft men een vast patroon voor ogen. Soms is het juist passend om hele andere keuzes te maken, wij ondersteunen daar graag in.

Gewoon Bijzonder - Marieke Zwartscholten fotografie - afdrukken - 045

Nu is het zo dat in de week waarin de uitvaart georganiseerd wordt, er heel intiem contact is met de nabestaanden. Maar hoever rijkt de nazorg die jullie bieden?

Na de uitvaart zijn er vaak nog praktische zaken die geregeld moeten worden. Ongeveer een maand na de uitvaart gaan wij bij de familie langs om te kijken hoe het met ze gaat en of wij ergens bij kunnen ondersteunen. Daarnaast is dat moment ook een evaluatie van het hele proces dat wij samen met de familie doorlopen hebben.

Het is voor ons altijd belangrijk om aandacht te schenken aan de verjaardag van de overledene, dit doen wij ook een jaar na het overlijden. Toch denken wij dat het belangrijk is om op een gegeven moment weer uit het leven van de nabestaanden te stappen. Alleen dan kunnen zij de draad weer voorzichtig oppakken.

U kunt contact opnemen met Gewoon Bijzonder Afscheid ,

Jolanda Roos en Wiesje Hallewas zijn te bereiken op 06 1386 3774 of via info@gewoonbijzonderafscheid.nl

www.gewoonbijzonderafscheid.nl

 

 

Beeld: Marieke Zwartscholten fotografie

Straver Uitvaartvervoer

Doodskist.nl heeft als doel een blik achter de schermen te bieden van de uitvaartbranche. Binnen deze branche zijn veel verschillende bedrijven en professionals werkzaam. Het is bijzonder om te zien dat nabestaanden zelf steeds vaker het heft in eigen hand nemen wanneer het op het vormgeven van de uitvaart aankomt. Wel zijn er een aantal schakels die onmisbaar blijven. Zo kan de uitvaartverzorger u precies vertellen welke wegen het best bewandeld kunnen worden en heeft hij of zij de juiste contacten om u te ondersteunen. Één van de onmisbare schakels voor de uitvaartverzorgers, is het rouwvervoer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOp Doodskist.nl  zijn geregeld interviews te vinden met uitvaartverzorgers of bijvoorbeeld met een afscheidsfotograaf. Ditmaal nemen wij een kijkje in de wereld van het rouwvervoer en de overledenenzorg. Anna Speksnijder heeft namens Doodskist.nl de gelegenheid gehad om Straver Uitvaartvervoer beter te leren kennen. Dit familiebedrijf zet zich al meer dan 50 jaar in binnen alle vormen van speciaal vervoer. Het bedrijf uit Gouda levert speciaal vervoer voor gelegenheden als trouwerijen, maar ook voor mindervalide- en rolstoelvervoer kunt u bij Straver Uitvaartvervoer terecht. De reden dat dit bedrijf vandaag op Doodskist.nl aan bod komt, is het rouwvervoer waar Straver Uitvaartvervoer in de regio Zuid-Holland om bekend staat. Naast het vervoer biedt het bedrijf ook facilitaire dienstverlening voor de uitvaartzorg. Onder de facilitaire dienstverlening valt onder andere de laatste zorg van overledenen, maar ook het overbrengen van overledenen naar rouwcentra. Anna Speksnijder heeft een gesprek met Patrik Straver, de eigenaar van Straver Uitvaartvervoer. Patrik deelt vol passie het verhaal van zijn bedrijf:

‘’Ons bedrijf is opgericht in 1959 door mijn grootvader. Voor de oprichting werkte hij bij een stalhouderij in Gouda. Deze stalhouderij verzorgde vervoer voor onder andere trouwerijen en uitvaarten. Dit rouwvervoer bestond in die tijd nog uit paarden en koetsen. Rond 1959 ging de stalhouderij voor het eerst experimenteren met auto’s, dit was ook het jaar dat het bedrijf failliet ging. Met hulp van een aantal mensen heeft mijn opa de kans benut de stalhouderij over te nemen. Mijn grootvader heeft een speciaal-garage opgericht voor de verhuur van auto’s voor uitvaarten, trouwerijen en taxi’s. Omdat het bedrijf vanuit huis gerund werd, zaten de taxichauffeurs op zaterdagavond in de voorkamer van mijn grootouders te wachten op een rit.

Het bedrijf is door de loop van de tijd volwassener geworden; zo werd een oude kolenschuur gebruikt als stalling voor de auto’s. Stapje voor stapje groeide het bedrijf. In 1975 heeft mijn grootvader onze locatie in Gouda aangekocht. Kort daarna werd hij ziek. Mijn vader heeft na het overlijden van mijn opa het bedrijf overgenomen, hij werd op jonge leeftijd in het diepe gegooid. Mijn vader wilde het bedrijf graag overnemen, maar hij wilde dat niet alleen doen. Door de goede band die mijn vader met zijn zwager had, zag hij in hem de perfecte zakelijke partner. Zij hebben het bedrijf gezamenlijk voortgezet. Uiteindelijk is Straver Uitvaartvervoer gestopt met taxivervoer en heeft zij zich volledig gericht op gelegenheids- en speciaalvervoer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAStraver Uitvaartvervoer heeft zich gespecialiseerd in overledenen vervoer. Vroeger was het zo dat de uitvaartondernemer en de wijkverpleegster samen de overledene verzorgden. De vervoerder was vaak het plaatselijke taxibedrijf dat ook een rouwauto in bezit had. De chauffeur bracht de overledene van het woonhuis naar de locatie waar hij of zij opgebaard moest worden. Uiteindelijk ging de wijkverpleging steeds minder bijdragen aan de verzorging van de overledene en veranderde de rol van de uitvaartondernemer. Zij waren richtte de aandacht minder op het verzorgen van de overledene, maar meer op de vormgeving van de uitvaart. Dit is de reden dat Straver Uitvaartvervoer ook de laatste verzorging van overledenen is gaan aanbieden, hierdoor worden de uitvaartbegeleiders ontlast.

Iedere begrafenisondernemer had in die tijd ook een aantal kisten op voorraad staan, al dan niet in een schuurtje achter hun eigen woonhuis. Vanuit dat oogpunt heeft Straver Uitvaartvervoer ook de facilitaire kant op zich genomen, met een soort warehousing van uitvaartkisten. In de loop der tijd zijn daar ook koelingen en overige benodigdheden bijgekomen. Zo zijn wij van vervoersbedrijf naar faciliterend bedrijf voor de uitvaartverzorgers gegroeid.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Begin jaren ’90 ben ik ook langzaam het bedrijf in gegroeid. In de tijd dat ik nog studeerde draaide ik af en toe eens mee, maar dit is op een gegeven moment uitgelopen op een fulltime dienstbetrekking. Er ontstond uiteindelijk een driekoppige bemanning van mijn vader, mijn oom en ik. Wij hebben het bedrijf zo’n 10 jaar gezamenlijk geleid, waarna mijn vader en oom uiteindelijk het roer aan mij over hebben overgedragen.

Binnen de vormgeving van de uitvaart zijn grote veranderingen merkbaar. 15 Tot 20 jaar geleden was het vooral de uitvaartondernemer die bepaalde wat er ging gebeuren. Inmiddels zie je dat de nabestaanden bepalen hoe de uitvaart er uit ziet. De keuzes zijn afhankelijk van vragen als: Hoe heeft iemand geleefd? Wat zijn de omstandigheden rond het overlijden? De Invulling is vele malen persoonlijker geworden. Ik vind dit een mooie beweging, want wij worden zo ook gevraagd om meer maatwerk te leveren. Iedere uitvaart is anders en uniek.

De rol van de overledenenverzorger is veranderd. Vroeger kwamen de verzorgers aan de deur en moest de overledene uit het zicht van de familie uit huis gedragen worden. Tegenwoordig hebben wij een hele andere rol toebedeeld gekregen. Onze verzorgers gaan naar binnen toe, vaak al voor de uitvaartverzorger bij de familie is. Zij bieden de familie de gelegenheid om bij de verzorging aanwezig te zijn, of zelfs mee te helpen als zij dit willen. De mensen worden zo veel meer betrokken bij het hele ritueel rondom de laatste verzorging. Dit stelt ook meer eisen aan onze medewerkers. Straver Uitvaartvervoer heeft mensen in dienst met een groot stuk inlevingsvermogen, die een belangrijke rol vervullen. Wij vertellen de nabestaanden stapsgewijs wat we gaan doen en leggen ook uit waarom we dit doen. We vinden het belangrijk dat de nabestaanden weten wat er gebeurd, zodat zij ook ruimte ervaren om zelf mee te helpen.

De mensen die bij Straver Uitvaartvervoer werkzaam zijn, zijn mensen die hun werk met veel passie doen. Zij krijgen een tevreden gevoel als ze de deur achter zich sluiten en een waardevolle verzorging voor een familie hebben mogen doen. De verzorgers brengen een zekere rust in een huis en geeft de familie gelegenheid om op een waardevolle manier afscheid te nemen. Dat maakt ons werk heel bijzonder.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het rouwvervoer op de dag van de uitvaart, het staatsievervoer maakt ontwikkelingen door. 20 jaar geleden was er de zwarte auto, bij hoge uitzondering soms een witte, maar meer variatie was er eigenlijk niet. Als je tegenwoordig ziet wat er bij ons mogelijk is en welk keuzepalet er is ten behoeve van de nabestaanden, is dit een compleet ander beeld. Inmiddels is er eindeloze keus in kleur en merk van de auto’s. Men heeft de keuzevrijheid van Rolls Royce tot Volkswagenbusje. Zelfs voor de kinderuitvaarten die helaas nog altijd te vaak voorkomen heeft Straver Uitvaartvervoer een speciale Fiat 500. Wij hebben ingespeeld op de vraag van de consument, zodat wij kunnen bijdragen aan een persoonlijke uitvaart.’’

Voor meer informatie over Straver Uitvaartvervoer kunt u kijken op de website.

 

De laatste uren van Dascha Graafsma

711667_480

”De vader van Dascha Graafsma heeft een documentaire gemaakt over de laatste uren van zijn dochter. Die kwam in november om het leven toen ze werd aangereden door een trein in Hilversum.

Vader René Graafsma vindt dat onvoldoende is onderzocht of de dood van zijn dochter een misdrijf was of ‘een ongeval onder invloed’. De politie gaat ervan uit dat Dascha Graafsma zelfmoord heeft gepleegd.

De 16-jarige Dascha Graafsma werd in de nacht van 27 op 28 november na een avond stappen om 05.20 uur bij station Hilversum Sportpark aangereden door een trein.

De machinist zag haar op het spoor lopen en volgens hem deed ze geen moeite om een aanrijding te voorkomen. Mede daardoor gaat de politie ervan uit dat Dascha zelfmoord heeft gepleegd.” – NOS.nl

U kunt de video bekijken via onderstaande link.

Documentaire over de laatste uren van Dascha Graafsma

Zoals zij het gewild hebt

cropped-CC-banner-DIT-IS-HEM

Jurriën van der Wal (23) studeert dit jaar af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in de richting scenario & regie voor fictie film. In zijn afstudeerproject Zoals zij het gewild hebt staat de dood centraal.

‘’Zoals zij het gewild hebt toont een tragische episode uit het leven van Joyce (29), haar moeder Sandra (51) en hun vriendin Ina (43), drie dames met een kortpittig kapsel en een zeer pittig karakter. Ze doen er alles aan om te zorgen dat de begrafenis van hun beste vriendin Henriette verloopt zoals zij denken dat goed is. Maar wanneer blijkt dat ze hun zin niet kunnen krijgen, ontstaat er steeds meer frictie met de familie en begrafeniswerknemers.

Familie krijg je, vrienden kies je.’’

AkidiA heeft bijgedragen aan de vormgeving van de film, door de kist voor de film te leveren.

Jurriën: ‘’Natuurlijk zegt de uitstraling van een bepaalde doodskist ontzettend veel over het type mens. Doordat wij bij AkidiA vrij waren in het kiezen van een kist, hebben wij precies de kist kunnen kiezen die past bij de stijl van de film en het type mens. ‘’

Een kleine tip van de sluier:

De drie arriveren per ongeluk expres drie kwartier te vroeg bij het uitvaartcentrum op de dag van de dienst van hun overleden beste vriendin Henriëtte (38). Als vriendinnen mengen zij zich op groteske wijze in het voorbereiden van de dienst. Zo hebben ze tal van eigen bloemstukken mee welke volgens hen een prominente plek verdienen en hebben ze de lievelingschocoladetaart van Henriette gebakken die ze graag geserveerd zien worden na de dienst. Ze handelen uit onvoorwaardelijke liefde en volgens wat zij denken dat goed is, maar dit zorgt voor frictie met de familie en het personeel van het uitvaartcentrum. Het grote drama van de film ontstaat wanneer Joyce ontdekt dat de aan haar beloofde Pandora bedels om de armband van de zus van Henriëtte hangen. Joyce kan dit niet laten rusten tot na de dienst en moet en zal de bedels in handen krijgen. Ze verzint een hysterische manier om ze in handen te krijgen.

”De film zal vertoond worden op he Nederlands Film Festival 2016, een filmtheater in Utrecht en een filmtheater in Dronten. Daarnaast is de film hopelijk te zien op meerdere festivals in Europa. Maar allen duurt nog een paar maanden. Wanneer men de premiere wilt bezoeken kunnen ze zich opgeven bij marie-anne@zoalszijhetgewildhebt.nl’’

Via deze link kunt u de trailer van de film van Jurriën bekijken.

Wilt u meer weten over Jurriën en zijn project? Kijk dan op zoalszijhetgewildhebt.nl

Avondbijeenkomst Akidia

Woensdag 16 maart heeft Akidia Uitvaartkisten een avondbijeenkomst georganiseerd voor de uitvaartverzorgers die zich hebben aangesloten bij Doodskist.nl en andere relaties.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Het thema van de lezingen op deze avond, was het gebruik van sociale media binnen de uitvaartbranche. Doodskist.nl is tijdens deze avond ook aan bod gekomen, Akidia wil middels het platform Doodskist.nl de consument een eerlijke communicatie bieden over uitvaart.

De leerzame lezing van Barend van de Kraats, strategisch adviseur bij Baker Tilly Berk.

Uiteraard was er tijdens de bijeenkomst ruimte voor discussie en inzicht, onder het genot van een hapje en een drankje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wij kijken terug op een zeer geslaagde avond en zijn heel blij met de grote opkomst. Wij danken iedereen voor zijn of haar komst, we zien jullie graag de volgende keer weer!

 

Interview Nanda Nijstad

nandanijstad

 Een gesprek met Nanda Nijstad Uitvaartzorg.

Hoe lang ben je al werkzaam binnen de uitvaartbranche?

Inmiddels ben ik 7 jaar werkzaam binnen de uitvaartbranche, waarvan ik 3 jaar als ritueelbegeleider heb gewerkt. Daar vanuit heb ik de overstap gemaakt naar freelance uitvaartbegeleider en sinds anderhalf jaar ben ik zelfstandig met mijn onderneming Nanda Nijstad Uitvaartzorg.

Wat is de motivatie geweest om uitvaartverzorger te worden?

Dat zul je waarschijnlijk wel vaker hebben gehoord, maar het kwam bij mij voort uit een persoonlijke ervaring. Toen mijn vader ziek werd, wisten wij dat zijn overlijden naderend was. Hij heeft mij toen gevraagd om een aantal zaken voor te bereiden. Dit wilde ik eigenlijk helemaal niet en had de instelling: ‘’Als je er straks niet meer bent, is het toch vroeg genoeg?’’

Uiteindelijk heb ik op zijn verzoek gebeld naar de onderneming waar hij verzekerd was, dat was een goed gesprek dat een hoop duidelijkheid bracht. Maar toen mijn vader overleed ging werkelijk alles anders dan mij in het telefoongesprek was verteld. Er werden verschillende fouten gemaakt waardoor ik duidelijk zag hoe het niet moest. Zodoende ben ik gestart met de opleiding, om te leren hoe het beter kan.

Naar mate de opleiding vorderde, groeide mijn interesse voor het vak. Ik merkte dat het ook anders kon dan onze ervaring. Aansluitend heb ik een opleiding gevolgd tot voorganger bij kerkelijke uitvaarten, ook heb ik de opleiding tot ritueelbegeleider gedaan. Deze verschillende opleidingen en ervaringen maken dat ik families ook op emotioneel vlak goed bij kan staan in de periode van afscheid.

Wat zijn naar jouw mening de meest waardevolle momenten van de uitvaart?

Eigenlijk is de hele week voor de dag van de uitvaart interessant. Op het moment dat je voor een deur staat en met je vinger op de bel drukt, heb je geen idee waar je in stapt. Je kent de familie vaak niet. Op dat moment gaan mijn voelsprieten uit. Wat zo’n eerste dag vooral speelt, is de verzorging van de overledene. Ik vind het belangrijk dat dit met veel respect gebeurd, ook probeer ik de naasten mee te laten helpen met de verzorging. Als iemand bijvoorbeeld thuis is overleden, zie je dat mensen tijdens het verzorgen steeds een stapje dichterbij komen. Soms rijk ik dan zonder woorden een washand of een paar sokken aan. Je merkt dat meehelpen bij de verzorging voor de familie heel waardevol kan zijn. In de week naar de uitvaart toe is dit voor mij een heel belangrijk moment, zeker omdat je tijdens de verzorging van een dierbare direct een bijzondere band opbouwt met de familie. Tijdens de verzorging hoor je vaak al zoveel over wie de overledene was en dit neem ik mee in de voorbereiding naar de dag van de uitvaart.

Waar ligt jouw onderscheidende kracht als uitvaartverzorger?

Ik werk zelfstandig, maar maak wel gebruik van freelancers. Wanneer ik bij een familie binnen stap, is het hele proces in mijn handen. Dit houdt ook in dat families telkens dezelfde uitvaartleider zien. In de week van het voorbereiden op de uitvaart vind ik het belangrijk dat duidelijk de kern naar voren komt wie de overledene was, dit komt op de dag van de uitvaart tot uiting. Sommige mensen willen bijvoorbeeld geen afscheid in een aula, omdat dit niet bij de persoon past. Als zij dan bijvoorbeeld aangeven dat zij tijdens belangrijke momenten graag uit eten gingen bij een bepaald restaurant, zal ik mijn best doen om op die locatie iets te organiseren. Op deze manier is er een rode draad van het leven van iemand zichtbaar tijdens de dag van de uitvaart, wat het afscheid erg persoonlijk maakt.

Ik heb tijdens de voorbereiding van een uitvaartplechtigheid vooral een adviserende, informatieve rol. Als een familie met een idee komt, help ik ze om dit zoveel mogelijk te realiseren. Op deze manier heeft de familie ook na het afscheid het gevoel: dit hebben wij met elkaar als familie gedaan.

Onderhoud je contact met families na de uitvaart?

Ja, altijd. Na de uitvaart zeg ik de familie gedag, maar ik bel de families altijd na een ruime week om een afspraak te maken voor een nagesprek. Het is fijn om na de uitvaart ook nog voor de familie klaar te staan en ze te kunnen ondersteunen bij bijvoorbeeld het maken van een dankkaart of advies rondom een grafmonument of de asbestemming. Vaak komen hier nog hele mooie gesprekken uit. Als de eerste roes na het overlijden weg is, zie je mensen weer even in hun echte gevoel. Langzaam komt dan het besef dat iemand echt weg is.

Kunnen mensen ook bij je terecht als ze verzekerd zijn bij een grote maatschappij?

Jazeker, men is niet verplicht om de uitvaart door de verzekeraar te laten organiseren. Ik probeer in mijn begroting altijd helder te krijgen wat het de familie meer of minder kost als ik de uitvaart voor hen organiseer. Er zijn veel keuzes die het bedrag kunnen beïnvloeden, ik vind het belangrijk om hier transparant in te zijn.

Bij de grote maatschappijen krijgen mensen vaak wisselende personen over de vloer. Als ik een uitvaart organiseer, ben ik degene die de familie ziet. Waar bij een grote organisatie het contact vaak minder frequent is, ziet de familie mij zo nodig iedere dag.
Nanda Nijstad Uitvaartzorg is dag en nacht bereikbaar op 06 52 88 99 55

Interview Katinka Touw

katinka touwgoedEen interview met Katinka Touw, een waardevol gesprek met een bijzonder mens.

U krijgt als uitvaartverzorger veel te maken met nabestaanden die met u de uitvaart willen bespreken, maar als mensen nu weten dat zij binnenkort komen te overlijden, kunnen zij dan ook zelf de wensen met u bespreken?

”Ja, graag zelfs, ik probeer dat altijd te adviseren. Het is prettig als ik mensen tijdens de voorbespreking kan informeren over, of attenderen op dingen waar zij nog niet over nagedacht hebben. Zo krijgen zij de kans om bij leven nog te besluiten over zaken waar zij anders geen weet van zouden hebben gehad. Daarnaast weten de nabestaanden dankzij zo’n voorbespreking ook dat zij de juiste keuzes maken na het overlijden, zowel in praktisch, emotioneel als financieel opzicht. Dat geeft houvast en rust.”

Hoe groot kan de rol van nabestaanden zijn voorafgaand aan en tijdens de uitvaart?

”Ik kijk naar wat wenselijk is; ik moedig aan om mee te helpen als ik voel dat die behoefte er is. Mensen kunnen zelf actief bijdragen in bijvoorbeeld het verzorgen en kleden, het schrijven van een speech, het samenstellen van een fotopresentatie. Daarbij vind ik het belangrijk dat nabestaanden hun eigen fantasie behouden, zo ontwerp ik vrijwel altijd samen met de familie de rouwkaart. Wanneer ik de familie een voorbeeldenboek zou laten zien met rouwkaarten, ontneem ik hen de eigen fantasie. Het liefst ontwerp ik samen met hen de kaart uit het niets, geïnspireerd op bijvoorbeeld een interesse, hobby, foto of liefhebberij, zodat de kaart zo persoonlijk mogelijk wordt.

De rouwkaart is een belangrijke, tastbare herinnering aan de uitvaart. Met de tekst op de kaart kun je ontzettend veel uitdragen, er kan een stuk gevoel in gelegd worden. Zo kan het een tekst zijn waaruit groot verdriet of ongeloof blijkt voor de periode die is geweest, of juist een groot gevoel van dankbaarheid dat men, ondanks het verdriet, blij is onderdeel te zijn geweest van het leven van hun overleden dierbare.”

Wat is uw motivatie geweest om uitvaartverzorger te worden?

”Van nature heb ik een brede interesse in alles wat met menselijkheid te maken heeft, maar ik vind het ook heel belangrijk om het naar mijn zin te hebben in mijn werk. Voordat ik uitvaartverzorger werd heb ik 15 jaar bij de Rotterdamse politie als agent en hoofdagent gewerkt, waarvan 5 jaar als wijkagent. In deze functie vond ik vooral het sociale aspect heel interessant. Het inhoudelijke deel, waar je met mensen de diepte in kunt gaan, trok mij altijd enorm aan. Binnen die functie bij de politie kon ik mensen een helpende hand bieden, iets wat ik in mijn rol als uitvaartverzorger ook terugvind. Na mijn politieloopbaan heb ik nog 5 jaar als commercieel medewerkster bij een grafisch bedrijf gewerkt.

Aansluitend heb ik 5 jaar werkervaring opgedaan bij een grote uitvaartonderneming in Rotterdam. In 2010 startte ik met de opleiding tot uitvaartverzorger. De kennis en ervaring die ik in die 5 jaren heb opgedaan maakten dat ik de volgende stap durfde te zetten; het starten van mijn eigen bedrijf per 1 juli 2015, Uitvaartzorg Katinka Touw.

Ik denk dat het belangrijk is om je hart te volgen: te doen waar je interesse ligt en waar je goed in bent. Het klinkt wellicht wat vreemd, maar mijn werkleven hangt een beetje aan elkaar van toevalligheden; ik heb geen uitgestippelde loopbaan. Sommige mensen weten bij wijze van spreken op de basisschool al welk beroep ze later willen uitoefenen. Dat heb ik nooit gehad… Interesse, opleidingen, werkervaringen en inzet zijn de ingrediënten die ik heb gebruikt om het op werkgebied altijd prima naar mijn zin te hebben.”

Wat zijn uw sterke punten en op welke manier uiten deze zich?

”Mijn spontaniteit, directheid, openheid en eerlijkheid. Mensen voelen zich snel op hun gemak bij mij. De uitspraak die ik vaak hoor is: “Jij bent ook maar een heel gewoon mens’’. Zo voel ik dat ook heel sterk, ik ben geen autoritaire hulpverlener, maar een onderdeel van het complete team dat het afscheid zal vormgeven. Natuurlijk ben ik wel degene die op organisatorisch gebied weet wat er allemaal moet gebeuren, ik ken de wegen die bewandeld kunnen worden en de verschillende voor-en nadelen in bepaalde situaties. Maar de familie bepaalt wat er (binnen de beschikbare mogelijkheden) gebeurt en ik laat hen de keuze over hoe dat gebeurt. Een nauwe samenwerking met goede, betrouwbare toeleveranciers is hierbij onontbeerlijk.

Ik heb geen strak afgebakende grenzen in wat tot mijn takenpakket hoort; ik ga ver in het bieden wat mensen nodig hebben. Zo kwam ik recentelijk bij een familie die het moeilijk vond om een speech te schrijven. Vervolgens heb ik de familie geïnterviewd en de speech geschreven met de woorden die zij zelf misschien even niet konden vinden. Zo gebeurt het ook dat men zelf niet durft te spreken of te emotioneel is om te spreken tijdens de uitvaart. Dan spreek ik de woorden uit. Het zijn de woorden van de familie, ze komen alleen uit mijn mond. Dit kan voor families een grote troost zijn, omdat belangrijke woorden wel worden uitgesproken. Ik probeer maatwerk te leveren door te kijken wat ik kan doen en hoe ik kan bijspringen, dit is per familie en per uitvaart heel verschillend.

Als ik met een familie in gesprek ben komt spoedig het financiële aspect ter sprake; het is erg belangrijk dat de uitvaartwensen corresponderen met het beschikbare budget. Het is voor mij daarbij totaal onbelangrijk of het een groot of klein budget betreft, maar ik voel me wel verantwoordelijk voor “de portemonnee van mijn opdrachtgever”. Mensen verliezen een dierbare, niet hun verstand. Ze zijn echt in staat om, ondanks de verdrietige en hectische periode waarin ze zich bevinden, weloverwogen beslissingen te nemen. Het kan en mag niet zo zijn dat mensen na een uitvaart met verrassingen geconfronteerd worden. In verband hiermee ben ik zelf zo transparant mogelijk als het over de kosten gaat en heb ik van alle belangrijke zaken die geregeld moeten worden, de verschillende tarieven paraat. Binnen afzienbare tijd, ik probeer de termijn van 36 uur te handhaven, overhandig ik de opdrachtgever een gespecificeerde kostenopgave.

Daarnaast heb ik een rol als regisseur uit naam van de familie, dit maakt dat ik zakelijk keihard kan zijn. Afspraak is afspraak. Ik verwacht van mijn toeleveranciers topkwaliteit en daarin ben ik heel punctueel.”

Wanneer kunt u met tevredenheid terugkijken op een uitvaart?

”Het belangrijkste is dat de familie helemaal tevreden is; dat alles met betrekking tot de hele uitvaart is geslaagd op de manier zoals de familie en ik dat overeenkwamen. Zelf ben ik tevreden als ik het gevoel heb dat ik de begeleiding in geen enkel opzicht beter had kunnen doen.
Daarnaast vind ik belangrijk dat iedere uitvaart een persoonlijk karakter heeft. Dat duidelijk is wie er is overleden, hoe diegene in het leven stond en wat diegene aan waardevols bracht in het leven van de nabestaanden, dichtbij of verder weg. Mooi is het als er door gesproken woorden, foto’s en/of muziek een duidelijk beeld gevormd wordt van de persoonlijkheid van de overledene, met al zijn of haar plus en minpunten.

Voor mij is de dag van de uitvaart zelf wel het minst mooie van mijn werk. Die dag ben ik vooral druk aan het regisseren, de dagen voor de uitvaart zijn veel intenser en waardevoller. Vanaf de melding van overlijden ga je met de familie een heel intensief proces in, voor je gevoel lijkt het dan net of je de mensen al jaren kent. Je komt ontzettend veel te weten en er ontstaat vaak een hechte band. De dag van de uitvaart is meer een publiekelijk ding waar veel vreemden zijn. Het is het doel om gezamenlijk te werken aan het vormgeven van een prachtige ceremonie… Het is fantastisch als dat doel ook slaagt, maar de dagen voor de uitvaart hebben voor mij persoonlijk veel meer waarde.”

U bent woonachtig in Hendrik-ido-Ambacht, is die omgeving ook uw enige werkveld?

”Absoluut niet, ik ben redelijk onbegrensd in mijn mentale en fysieke afstand. Ik wil mijn grenzen niet stellen alleen op de factor afstand. Laatst ontving ik een bericht via Facebook van iemand uit een naastgelegen provincie. De vrouw gaf aan dat ze mijn website had gezien, dat die haar bijzonder aansprak en ze stelde me de vraag of ik haar uitvaart zou kunnen en willen verzorgen, ondanks de afstand. Dan is het wel zo dat een voorbespreking erg fijn is, zodat ik nog ruimte heb om onderzoek te doen naar locaties en dergelijke. Vanwege die insteek heb ik haar niet teleur hoeven stellen…

Ik ben er van overtuigd dat mensen mij als uitvaartleider willen om wie ik ben, niet omdat ik toevallig in de buurt ben. Uiteraard is iedereen die is opgeleid tot uitvaartleider in staat om een mooie uitvaart te organiseren, maar het belangrijkste is voor mij de klik met de familie. Ik zeg absoluut niet dat ik het het beste doe van de hele wereld, maar ik doe wel het beste dat bij mij en mijn families past… En dat wordt gewaardeerd.”

Zou u ooit nog iets anders willen doen?

”Daar heb ik geen idee van… Eerlijk gezegd houd ik me daar ook helemaal niet mee bezig. Het hangt van vele factoren af hoe de toekomst eruit ziet; daar hebben we allemaal geen idee van. Mijn motto is “pluk de dag”. Als je werk niet goed of prettig voelt moet je iets anders gaan doen. Ik heb een prachtbaan waarin ik het heel goed naar mijn zin heb! Voor nu is dit mooi en wellicht voor de rest van mijn leven ook… ”