Interview Barbara Alma, Alma Uitvaartzorg bv

Barbara Alma

Barbara Alma

Vanuit welke motivatie ben jij zelfstandig uitvaartondernemer geworden? Wat trok jou zo aan om in de uitvaart werkzaam te willen zijn?
Na het overlijden van mijn man, heb ik gezien wat goede uitvaartbegeleiding kan betekenen. In de opbouw van het nieuwe hoofdstuk van mijn leven, besloot ik dat het tijd was voor verandering. Omdat ik altijd eigen bedrijven heb gehad, ben ik toen mijn eigen uitvaartonderneming gestart en ben ik uitvaartbegeleidster geworden. Inmiddels zijn er 2 uitvaartbegeleidsters bijgekomen.

Hoe geef jij de familie het gevoel in de periode van afscheid nemen dat ze er niet alleen voor staan?
Uiteindelijk moet je het proces van rouw alleen doen, maar wij kunnen helpen bij de organisatie van de uitvaart en de dagen ervoor. Als je verdriet hebt is het fijn als er een soort ‘rots in de branding is’ en dat proberen wij te zijn. Overigens proberen we ook na de uitvaart mensen te ondersteunen.

Vind je het belangrijk om nabestaanden actief te betrekken bij de vormgeving van een uitvaart? Kan je daar een voorbeeld van geven?
Wij begeleiden een uitvaart, wij leiden niet! We nemen de nabestaanden mee in het vormgeven van de uitvaart en hoe meer ze zelf doen, hoe beter. Maar het hoeft niet. We proberen wel de scheidslijn aan te brengen dat de nabestaanden alles doen rond de inhoud en wij alles doen rond het regelen.

Waarom is de persoonlijke aandacht die jij als uitvaartverzorger hebt voor de familie zo belangrijk?
Ik denk dat dat heel gewoon is. Als je verdriet hebt, wil je lieve mensen om je heen!

Hoe belangrijk is voor jou de samenwerking met leveranciers van producten en diensten in het hele proces? Kan je daar voorbeelden van geven?
Ik probeer zoveel mogelijk samen te werken met leveranciers die staan voor hun product. Vaak zijn dat de wat kleinere bedrijven, waar de producten met liefde worden gemaakt en de lijnen kort zijn. Aandacht voor details, fijn vinden wat je doet… het straalt allemaal af op de uitvaart en op ons.

Wanneer ben jij tevreden en kan je met een goed gevoel terugkijken op een uitvaart?
Als de nabestaanden zeggen dat ze een hele mooie dag hebben gehad en een fijne week voorafgaand. Daar doen we het voor!

 


 

Alma Uitvaartzorg bv
Oostwalstraat 6
1411RM Naarden

06 53252067
035 6910743
barbara.alma@almauitvaartzorg.nl
www.facebook.com/alma.uitvaartzorg
www.almauitvaartzorg.nl

 

Pu-Rest de kist voor crematie of begraving in foetushouding, 6 jaar na dato

Nooit zal ik vergeten hoe Suzan van der Schenk mij benaderde in 2016 op de uitvaartbeurs in de EusebiusKerk te Arnhem. Weet je wat ik nu niet begrijp van jullie kistenmakers, begon ze haar relaas! ik heb nog nooit van mijn leven op mijn rug geslapen en nu ik ga overlijden, waarbij ze naar haar hoofd wees, moet ik op mijn rug begraven worden. Suzan was klein, tenger en met een mutsje op haar hoofd dat toch verraadde dat ze daaronder geen haar had. Ik vermoede van een chemo, maar stond eigenlijk door deze benadering met mijn mond vol tanden en voelde me best ongemakkelijk. Dat had ze in de gaten, dus ze begon te glimlachen en zei toen heel geheimzinnig, “maar daar heb ik een oplossing voor hoor”! Waarna ik uit wist te brengen, maar wat dan?
Weer die geheimzinnige glimlach, dat kom ik je volgende week donderdag laten zien, zei ze.
Ik gaf aan, we zijn nu in Arnhem, maar ons bedrijf is in Rotterdam gevestigd, weer die geheimzinnige glimlach, dat weet ik zei ze zacht. Ik moet dan naar mijn oncoloog in Rotterdam en dan kom ik daarvoor langs.

Langs kwam ze op de afgesproken donderdag, een personenauto met een boedelbak erachter, ik dacht nog een beetje overdreven voor 1 kist. Groot was mijn vergissing, het was niet 1 maar 4 verschillende uitvoeringen van kisten en een opbaarplank voor begraving of crematie in foetushouding. Wij waren best onder de indruk van het vakmanschap die de kisten en opbaarplank uitstraalde, niet alleen qua vormgeving maar ook qua doordachtheid. Diezelfde dag kwamen we nog rond dat we de kisten in ons assortiment op wilden nemen.

Nu 6 jaar na dato evalueren we met de kinderen van Suzan, want het is inmiddels ook 6 jaar geleden dat Susan is overleden en deze erfenis op haar kinderen heeft achter gelaten.

Uiteraard zijn wij benieuwd hoe de kinderen van Susan deze periode ervaren hebben, hoe zij de toekomst zien met betrekking tot de Pu-Rest kisten, de rol die zij daar in kunnen en willen spelen en wat zij verwachte en uiteraard niet geheel onbelangrijk wat zij van AkidiA verwachten.

Daarom hebben wij wat vragen aan de kinderen om de gedachte aan Susan en het geen zij achter gelaten heeft te eren en hoog te houden.

Suzan in haar laatse dagen

Suzan in haar laatse dagen

Interview over Suzan, met Hanne, Lise en Tim, 01-03-2022

Wanneer en hoe werd het duidelijk dat Suzan niet lang meer te leven had?

We wisten al een aantal jaar dat Suzan ongeneselijk ziek was en er een moment zou komen waarop de behandelingen niet meer aan zouden slaan. In het najaar van 2015 bleek dat moment daar te zijn en wisten we dat ze niet lang meer te leven had.

Wat deed Suzan tijdens haar werkzame leven?

Vanalles! Ze is opgeleid als socioloog. Daarna heeft ze, samen met haar man Peter en kleine kinderen, een tijd in het buitenland gewoond. Onder andere in Benin en Rwanda. Ze had behoefte aan meer hands-on werk en heeft de opleiding tot meubelmaker gedaan. Als zodanig heeft ze een aantal jaar gewerkt, ook toen ze weer terug waren in Nederland. Toen ze daarin meer uitdaging zocht besloot ze de opleiding tot interieurarchitect te doen. De laatste jaren van haar leven heeft ze met groot plezier gewerkt. Ze had een bedrijf, samen met een compagnon, en richtte zich vooral op de inrichting van basisscholen. Daarin kwam haar sociologie opleiding ook weer van pas.

Was ze in haar rol als moeder net zo gedreven als in haar werk? En hoe was ze als moeder?

Beide rollen waren voor Suzan onwijs belangrijk. Ze was vol van haar werk en was daar graag veel mee bezig. Maar, zo hoorde we van haar compagnon, zodra één van de kinderen belde of haar nodig had liet ze het werk, hoe belangrijk dan ook, gelijk vallen. Ze nam altijd de tijd voor ons en was erg betrokken bij alles wat we deden. Onze dromen, opleidingen en persoonlijke uitdagingen. Alles konden we met haar bespreken en ook als volwassenen waren we erg vervlochten in elkaars leven. Haar ziekte maakte dat we de tijd samen zo optimaal mogelijk wilden doorbrengen. Dat betekende veel bellen, samen op reis en samen uren aan tafel hangen.

Naast moeder zijn voor vier kinderen, was ze ook de laatste jaren oma van vier kleinkinderen. Ze was ontzettend gek op ze en zij waren ook dol op haar. Zo heeft de oudste zelfs een spreekbeurt over ‘haar oma’ gehouden op school.

Kinderen Suzan van der Schenk

Kinderen Suzan van der Schenk

Heeft Suzan jullie als kinderen ook betrokken bij haar kisten project? Hoe stonden jullie daar tegenover?

Toen ze het idee kreeg heeft ze daar in eerste instantie zelf verder over nagedacht en uitgewerkt, voordat ze ons er bij betrok. Als kind voelden we aanvankelijk weerstand omdat dit niet zomaar een project was, maar een die het tastbaar maakte dat ze binnenkort zou komen te overlijden. Er ging ook veel tijd in zitten omdat ze, met haar gedrevenheid, het idee perfect wilde uitvoeren. Daarnaast voelde ze de tijdsdruk om in haar laatste maanden dit project compleet te maken. Het was tekenend voor Suzan om van een idee voor haar eigen kist, stapsgewijs door te gaan naar een hele kisten-lijn en dat deze voor iedereen beschikbaar moest worden. Ze deed alles vol overgave en passie, zo ook het ontwerpen van deze PU-REST kisten. Voor ons was het dubbel omdat het mooi was om te zien hoeveel energie en drive ze ervan kreeg, maar tegelijk nam het ook veel van onze weinige kostbare tijd in beslag. Suzan heeft veel ontwerp-keuzes met Hanne besproken en een plan gemaakt om het idee meer bekendheid te geven. Toen ze fysiek achteruit ging hebben wij geholpen bij de praktische zaken, zoals de fotoshoot en stad en land afrijden voor het verzamelen van materialen.

Suzan is uiteindelijk in haar eigen ontworpen kist begraven op Heidepol te Arnhem, hoe was die periode rondom de uitvaart voor jullie?

Suzan was thuis opgebaard in zijligging, wat ook de aanleiding was om haar kisten te ontwerpen. We merkten erg, zoals ze zelf ook wilde, dat ze daardoor een hele toegankelijke houding had. Kinderen konden haar goed zien en een aai over haar bol met korte haartjes geven. Iedereen vond de manier waarop ze lag rustig en natuurlijk. We hadden één dag waarop iedereen die wilde, langs kon komen om afscheid van haar te nemen. De hele dag liepen er mensen in en uit en dat was zoals Suzan ons huishouden het liefste zag. Met tijd en ruimte voor iedereen. De rest van de week hebben we zelf tijd genomen om samen met haar te zijn. We hebben alles rondom de begrafenis zelf georganiseerd en gedaan, met hulp van vrienden en familie. Suzan was heel duidelijk in haar wensen voor de begrafenis waardoor we als gezin daar goed vorm aan konden geven. Zoals de auto van een vriend gebruiken als rouwauto, een afscheidsdienst houden in een oude fabriekshal en dat alle gasten een eigen stoel mee moesten nemen om rondom haar in de hal te komen zitten. Bij dat idee kon Suzan voor haar overlijden al heel blij worden.

Na die hectische periode van haar ziekte, het kisten project, haar sterven en begraven is het ineens stil, hoe hebben jullie de eerste maanden ervaren?

We waren allemaal ontzettend moe die eerste maanden na haar overlijden. Het was een super intensieve periode geweest. Het gaf heel veel troost dat haar afscheid precies zo was gegaan zoals ze had gewild. Dat we dit hebben kunnen doen, uiteraard met al haar eigen voorbereiding, bracht ons troost en voldoening. We hadden het liefst met Suzan nagepraat over hoe de dag van haar begrafenis was verlopen. Ze zou daar heel blij mee geweest zijn, dat weten we zeker. Het heeft daarna een tijd geduurd voordat we weer in staat waren om de focus te verleggen op ons eigen leven.

We kijken nu terug op 6 jaar PU-REST en gedenken jullie moeder in verhalen en wij zijn nog altijd actief in de verkoop en marketing van de kisten die jullie moeder ooit bedacht heeft! Hoe voelt dat voor jullie en hoe kijken jullie terug over de afgelopen 6 jaar?

Het is onwerkelijk dat er al zes jaar voorbij zijn. Het voelt zowel lang als kort tegelijk. Suzan zou super trots zijn geweest dat de kisten nog steeds verkocht worden en beschikbaar zijn voor mensen die voor haar kisten kiezen. Soms krijgen we verhalen van mensen die voor haar kist kozen en die raken ons altijd. Ook wij zijn trots dat het haar gelukt is PU-REST op te zetten. In AikidiA heeft ze daarvoor de perfecte partner gevonden die met hart en ziel haar verhaal blijven uitdragen.

Zouden jullie zelf ook nog iets kunnen betekenen om de legacy van jullie moeder voort te zetten, hoe zien jullie dat zelf?

We staan af en toe met haar kisten op opleidingsdagen van Meander. Daar kunnen we haar verhaal vertellen aan toekomstige uitvaartondernemers. Het is altijd heel fijn om zo’n dag over haar en PU-REST te kunnen vertellen. De reacties van de studenten raken ons vaak. Het verhaal maakt op veel mensen indruk. Toch zijn we druk met eigen opleidingen, gezinnen en werk en daarom is het soms zoeken naar welke rol daarin nog past. Zo wilde Suzan dat ook, dat wij vooral ons leven zouden leiden. Maar over haar en het verhaal van haar kisten blijven we heel graag vertellen. Wie weet wat er in de toekomst nog mogelijk is.

Gesprek met Dirk-Jan Emans, Uitvaartverzorging Emans

Dirk-Jan Emans

“ Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg “

Dat cliché, dat gezegde heeft mij jarenlang “gegijzeld” in mijn functie binnen de media. Tot het moment dat ik met een ervaren Uitvaartverzorger die, na een intensief gesprek over hoe ik het afscheid van mijn ouders had ervaren, vroeg : Heb jij er wel eens aan gedacht om zelf…..

Nee, dat had ik niet, was ook best een confronterende vraag….”Denk er maar eens over na” zei ze als afsluiting van het gesprek…..

Na voor mijzelf heel veel ja’s, nee’s…. gesprekken met naasten kwam ik voor mijzelf tot het besef dat het toch wel het mooiste is… belangrijk zijn voor mensen op de momenten dat het echt telt, net zoals dat het dat voor mij was, toen ik van mijn ouders afscheid moest nemen.

Toen ik als eerste bij dezelfde organisatie aankwam die mijn ouders “weggebracht” hebben, miste ik vanaf de eerste dag al het persoonlijke waar ik zo van gecharmeerd was. Koud, zakelijk en een paar keer zelfs nagemaakt, tegen het minachtende aan.
En dat (on)persoonlijke is nu exact hetgeen waarom ik de uitvaartbranche ben ingestapt, om mensen op een oprechte manier bij te staan in een periode na een overlijden.

Niet om “de vriend van de familie te worden” (ook al gebeurd dat nog weleens). Maar vooral om de nabestaande(n) de kans te geven, me elkaar of alleen, om te gaan met het verdriet. Er voor elkaar te zijn en te beginnen met het verdriet en rouw een plek te geven.

Er “zijn” voor de nabestaanden

Als uitvaartbegeleider moet je er “zijn” voor de betrokkenen. Is het bij het vouwen van de Corona bijlagen waar diegene anders alleen voor staat, of is het voor de invulling van een excentrieke uitvaart omdat de overledene dat zelf ook zo had gewild. Je bent er voor de mensen, soms op de voorgrond of juist op de achtergrond, maar wel zo dat ze weten dat je er bent wanneer ze jou nodig hebben.

Om er voor mensen te kunnen zijn, werk ik met partijen samen waar je op kunt vertrouwen en die op dezelfde manier naar waarde- en betekenisvol afscheid nemen kijken.
Partijen welke zich niet strikt vasthouden aan maar juist meedenken en anticiperen in iedere afzonderlijke situatie. Geen afscheid is namelijk hetzelfde en iedereen verdient zorgvuldigheid en toewijding bij de uitvoer daarvan.

 

Tevreden

Tevreden ben je eigenlijk nooit, want afscheid nemen van een geliefd iemand en de bijbehorende emoties blijven altijd gevoelig. Wat bij mij voor een gevoel van voldoening zorgt, is dat het resultaat van een samenwerking tussen de verschillende partijen heeft gezorgd voor een onvergetelijk afscheid van iemand. Een proces waarbij Iemand in zijn of haar waarde is herdacht en welke voor nabestaanden van zo’n betekenis is geweest om (te beginnen) een onuitwisbare plek te krijgen.
En dat mensen na een afscheid terugkijken en denken : blij met Dirk-Jan… dan weet je dat het goed zit.

Uitvaartverzorging Emans

 

Interview Passend Afscheid

Passend Afscheid

Vraag aan Michèle: vanuit welke motivatie ben je jouw onderneming gestart?
Leuke vraag, vaak wordt mij gevraagd waarom ik ben gaan werken in de uitvaart. Een eigen uitvaartonderneming is zoveel meer en dat is inderdaad een hele bewuste keuze geweest. Vanuit mijn studie industriële vormgeving heb ik geleerd eerst te inventariseren wat er al is, om vervolgens iets te ontwerpen wat in ieder geval iets toevoegt of wat nieuw is. Zo is het ook gegaan bij ons bedrijf Passend Afscheid. In Amsterdam zijn er natuurlijk heel veel uitvaartverzorgers werkzaam, maar echt onderscheidend vind ik ze eerlijk gezegd niet. Want wanneer je als oproepkracht bij verschillende uitvaartondernemingen werkt en deze allemaal dezelfde rouwvervoerder inhuren gaat alles op elkaar lijken. Dat wilde wij vooral niet en om die reden kochten wij een eigen rouwauto. Het geeft ons de vrijheid te werken zoals wij dat graag doen zonder afhankelijk te zijn van een vervoerder.

Wanneer is Max in het bedrijf gekomen en hoe verdelen jullie de taken?
Toen wij als eerste ondernemer in Nederland met een rouwauto op groengas de pers haalde zei Max steeds, ga jij maar op de foto want jij bent het gezicht van Passend Afscheid. Nu is het vaak zo dat als ik de factuur kom brengen, de families vragen: is Max er niet?
Het was wel mijn idee om mij te laten omscholen, maar vanaf het allereerste moment was Max betrokken. Gelukkig is Max heel handig waardoor hij bijvoorbeeld de inrichting van de rouwauto helemaal zelf met bamboe heeft afgewerkt. En met zijn grafische achtergrond kon hij ook onze huisstijl en ons wensenboekje “Mijn Notities Voor Later” ontwerpen. Zonder Max was ik Passend Afscheid nooit begonnen, hij werkt dus fulltime in het bedrijf. Doordat wij alles zelf kunnen uitvoeren, de laatste verzorging, de overbrengrit en een eigen gekoelde ruimte bezitten, zijn wij van niemand afhankelijk. Bovendien hebben we gemerkt dat families dit enorm waarderen het schept een vertrouwensband. Wetend dat niet een extern bedrijf je moeder komt ophalen is prettig. En juist in die eerste momenten bij een overlijden ontstaan mooie ideeën voor het afscheid of voor de rouwkaart. Onze taakverdeling is heel helder. We hebben allebei onze eigen kwaliteiten en die vullen elkaar naadloos aan. Maar binnenkort krijgen wij versterking van Nelson, een uitvaartverzorger die precies zo in het vak staat zoals wij. Met zijn vriendelijke uitstraling weet hij de mensen op hun gemak te stellen. Hij heeft jarenlang gewerkt voor een grote uitvaartonderneming en kan nu zijn creativiteit bij ons kwijt.

Passend Afscheid

Waarom de naam Passend Afscheid?
Zowel Max als ik hebben gewerkt in de reclame. Een gouden regel, de bedrijfsnaam moet direct vertellen wat je doet. Ook is het een zwaktebod als je een merknaam moest spellen. Daarom ook geen vertaling in het Grieks of Latijns zoals je vaak ziet. Toen wij onze naam bedachten gebruikte niemand het woord ‘passend’, anders was natuurlijk de url ook al vergeven. Wij vonden dit ook het enige juiste woord omdat het altijd de lading dekt. Vul er maar eens een ander woord in… ‘mooi’ bijvoorbeeld. Dan zou ik bij een overlijden de telefoon op moeten nemen met ‘Mooi Afscheid’. In ons vak, de uitvaart, speelt taal een grote rol.

Op jullie website staat ook persoonlijke uitvaarten in Amsterdam en omgeving, hoe uit dat persoonlijke zich?
Persoonlijk staat bij ons voor aandacht. Zonder je te willen verdiepen in de mensen kom je nooit tot de kern. Want waar gaat het bij deze familie nu echt om? Ieder gesprek begin ik met een leeg blad. Niet invullen, maar de juiste vragen stellen. In zo’n gesprek komen dan de wensen als vanzelf naar voren. Max en ik hebben beide een creatieve achtergrond, maar ook hoe je doet of juist wat je laat kan het verschil maken. Wij gaan nooit op de automatische piloot, geven moeder niet dezelfde uitvaart als vader een paar jaar geleden. Wij proberen altijd iets te doen wat het afscheid uniek maakt. Gelukkig zit dat bij onze families wel oké, zij hebben namelijk bewust gekozen voor een passend afscheid.

Passend Afscheid

Betrekken jullie de nabestaanden ook actief bij de vormgeving van de uitvaart en hoe doen jullie dat?
Absoluut, het zijn juist de verhalen die worden verteld waardoor wij de overledene een beetje leren kennen. Maar ook de ontmoetingen thuis, tijdens een voorgesprek of bij de eerste kennismaking geven een schat aan informatie. Hoe is het huis ingericht, welke foto’s hangen er aan de muur welke persoonlijke attributen kom je tegen? Zoveel aanknopingspunten om er met elkaar een passend afscheid van te maken.

Waar ligt jullie onderscheiden kracht als Passend Afscheid?
Ik denk dat wij durven anders te zijn. En dan bedoel ik met anders, geen poppenkast en gekkigheid maar wel een eigen visie. Praktische zaken zoals bijvoorbeeld bij onze thuisopbaringen waarbij de mobiele koelplaat verzonken is in de opbaarplank, zodat de overledene mooi vlak ligt. Ik heb nooit begrepen waarom andere uitvaartverzorgers hier niet mee gekomen zijn. Misschien moeten we hier toch nog maar eens patent op aanvragen?
Los van onze praktische oplossingen is onze kracht dat wij onszelf zijn. Door de persoonlijke verhalen en foto’s op onze website van eerder verzorgde uitvaarten, krijgen families een goed beeld wie wij zijn en hoe wij werken. In een ontspannen sfeer een afscheid vormgeven is voor ons prettig, maar vooral ook voor de familie. Daarnaast werkt het ook goed dat we een klein bedrijf zijn, want ondernemen is ook nieuwe dingen proberen, bijsturen en of andere keuzes maken. En die zijn dan heel gemakkelijk direct uit te voeren.

Passend Afscheid

Wanneer kijken jullie met een tevreden gevoel terug op een uitvaart?
De genodigden zijn een goede graadmeter. Wanneer deze bij het weggaan zeggen “Oh dat was nou typisch iets voor …”, dan hebben wij het goed gedaan. Ook bij het nagesprek krijgen wij hartverwarmende reacties. Dat nabestaanden zichzelf konden zijn daar word ik heel blij van. Bijvoorbeeld de reactie van een jonge jongen: “Door jou durfde ik iets te zeggen in de aula”, of de opmerking van een weduwnaar: “Jij hebt iets met me gedaan, nu kan ik weer verder”. Of het allermooiste compliment van een weduwe: “Dit was de mooiste dag van mijn leven”. Ja daarvoor ben ik dus het vak in gegaan…

Welke uitvaart is jullie het meest bijgebleven?
Een uitvaart in Amsterdam Noord. Zo’n uitvaart waarbij alles klopte. Een enorme lieve familie die ons volledig de vrijheid en het vertrouwen gaf om er echt een passend afscheid van te maken. Het werd een familierouwstoet met een knalrood oldtimer Dafje voorop. Deze mocht geparkeerd worden naast de aula, zodat alle genodigden deze konden zien tijdens de afscheidsbijeenkomst. Een rode loper waarop de kist stond, zwarte brede linten op de uitvaartkist die verwezen naar de racestrepen van het Dafje.
Het bloemstuk hadden we laten opmaken in de reserveband en bij de autosloper hadden we een kabelboom gehaald. Voor mensen die niet weten wat dit is, een onderdeel uit een auto met heel veel gekleurde draden. Max heeft een prachtige rouwkaart ontworpen, waar het Dafje ook een rol in speelde. Het was echt een uitvaart met een rode draad en waarvan iedereen achteraf zei, “Dit had hij zelf eens moeten zien zo mooi”.
En toeval of niet, toen deze familie ons jaren later weer nodig had en wij na de melding van overlijden op weg waren om de uitvaart te regelen, draaide voor onze neus hét rode Dafje met zijn zwarte racestrepen de ring van Amsterdam op.

Passend Afscheid

Onderhouden jullie nog contact met de families na de uitvaart?
Ja, er zijn verschillende momenten dat er nog contact is. Veel families vinden een nagesprek fijn en na verloop van tijd informeer ik hoe het met ze gaat. Je merkt snel genoeg wie hier wel en wie hier geen behoefte aan heeft. Als het afscheid goed is gegaan kunnen mensen weer verder met de volgende stap in hun leven. Ook krijgen we geregeld de opmerking, nou tot de volgende keer dan maar weer. Een enorm compliment en inderdaad hebben wij families waarvan wij alle uitvaarten mogen verzorgen.

Hoe helpen jullie mensen die verzekerd zijn bij een grote uitvaartverzekeraar?
Hebben mensen een kaptiaalverzekering afgesloten, dan is het heel simpel. De verzekeraar keert na overlijden het verzekerde bedrag uit aan de familie. Dit bedrag kunnen zij gebruiken om de uitvaart mee te betalen. Is het een dienstenpakket, dan is het voor de familie belangrijk om te weten welk geldbedrag er wordt uitgekeerd. Vervolgens is het dan aan de familie of zij met dat bedrag Passend Afscheid gaan inhuren. Natuurlijk krijgt de familie binnen 24 uur een kostenbegroting.

Interview Jeroen Salet Uitvaartverzorging

Jeroen Salet

Van beroepsmilitair naar uitvaart ondernemer, hoe is dat zo gekomen?
Van 1997 tot 2007 ben ik beroepsmilitair geweest bij de Koninklijke Landmacht. Vol enthousiasme heb ik diverse functies uitgevoerd binnen de Koninklijke Landmacht. Tijdens mijn dienstjaren ben ik meerdere malen uitgezonden geweest naar gebieden waar oorlog was. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met rouw en het verdriet dat nabestaanden kunnen hebben na het wegvallen van hun dierbaren. Hoewel ik het erg naar mijn zin had als beroepsmilitair besloot ik in 2007 een andere baan te gaan zoeken, waar ik meer thuis bij mijn gezin zou kunnen zijn.

Jullie zijn een gezin met jonge kinderen, hoe combineer je de onmogelijke momenten en tijden, die inherent zijn aan het uitvaart vak?

Het combineren van een gezin met jonge kinderen en het onvoorspelbare van het uitvaartvak vraagt veel flexibiliteit van ons allemaal. Soms moeten de kinderen in de ochtend zachtjes zijn, omdat papa heel de nacht aan het werk was en nog heel even een paar uurtjes wil slapen. De kinderen weten dit en begrijpen gelukkig ook dat ons vak onvoorspelbaar is. De kinderen doen allemaal aan sport en 1 van ons gaat altijd mee naar trainingen en/of wedstrijden. En als wij bijvoorbeeld een grote uitvaart hebben waar wij beide aanwezig moeten zijn, dan hebben wij gelukkig altijd nog opa’s en oma’s die graag iets leuks met de kinderen gaan doen.

Rouwcentrum Alexander

Wat vinden jullie het mooiste aan de uitvaart in het algemeen, kan je daar voorbeelden van geven?
Het mooiste aan het uitvaartvak in het algemeen is dat je echt iets kan betekenen voor mensen. In een periode waarin mensen om moeten gaan met het verlies van hun dierbare en voor veel keuzes staan, kunnen wij ze begeleiden en helpen om een mooi afscheid te realiseren. Je bent op dat moment echt een steun voor de familie. Sommige families plaatsen na de uitvaart een mooie recensie op onze website en die woorden geven prachtig weer wat wij hebben kunnen betekenen voor ze. De dankbaarheid die wij ontvangen door een mooi en gedenkwaardig afscheid te realiseren is het allermooiste aan het beroep als uitvaartondernemer.

Onlangs hebben jullie een immense verbouwing achter de rug van jullie prachtige rouwcentrum, neem ons eens mee in dit avontuur en wat dit voor jullie betekend?
Verbouwing Jeroen Salet

Verbouwing Jeroen Salet

Het openen van onze eigen locatie is altijd een droom van ons geweest. Toen wij in aanraking kwamen met de locatie waar wij nu Rouwcentrum Alexander hebben gemaakt, zagen wij de potentie van de grote locatie. Toch hebben wij heel goed nagedacht voordat wij aan de verbouwing zijn begonnen. Het openen van een rouwcentrum vraagt veel van ons als onderneming. Een verbouwing kost geld, een eigen locatie brengt risico’s en verantwoordelijkheden met zich mee en kunnen wij onze hoge kwaliteit handhaven? Maar eigenlijk waren wij het er al snel over eens: dit is een mooie stap voor Salet Uitvaartverzorging en als wij ons er samen voor inzetten dan gaat het helemaal goed komen. Na een intensieve verbouwing van 4 maanden is Rouwcentrum Alexander inmiddels geopend. Wij kunnen vol trots zeggen dat het een sfeervol, kleinschalig rouwcentrum met een warme uitstraling is geworden.

Rouwcentrum Alexander

Waar zien jullie jezelf over 5 tot 10 jaar qua groei en ondernemerschap in deze hectische uitvaart branche?
Het is lastig om in te schatten hoe Salet Uitvaartverzorging zich de komende jaren zal ontwikkelen. Het belangrijkste voor ons is dat wij heel graag onze kwaliteit en missie (Een mooi en gedenkwaardig afscheid, voor iedereen) willen handhaven. Met Rouwcentrum Alexander hebben wij een betaalbaar rouwcentrum neergezet, waardoor onze missie nog verder versterkt wordt. Op dit moment zijn wij heel trots en tevreden met alles wat wij tot nu toe hebben bereikt, wij zetten ons voor de volle 100% in om de families die ons bellen te helpen met het organiseren van de uitvaart. Mocht er in de toekomst nog een mooie locatie of andere ontwikkeling op ons pad komen, dan gaan wij daar weer goed over nadenken. En wie weet wat de toekomst ons dan nog brengt.

APS Studio en Après la Vie Academie ontwikkelden een module Marketing voor uitvaartondernemers

Bureau APS is de samenwerking aangegaan met Après la Vie Academie. Samen ontwikkelden zij een module Marketing voor uitvaartondernemers, de opleiding ‘APS Studio’ start in november van dit jaar. Op doodskist.nl vertelt Anna Speksnijder van Bureau APS waarom deze opleiding ook voor u relevant kan zijn. Hans van der Heijden spreekt Anna in haar kantoor in Rotterdam.

Een opleiding marketing voor uitvaartondernemers, wat is jouw motivatie geweest dit te ontwikkelen?

‘’Hoewel het aantal uitvaartondernemers in de afgelopen tien jaar flink toenam, stijgt het sterftecijfer niet in hetzelfde tempo. Een groot aantal uitvaartbegeleiders is voor zichzelf begonnen. Vol goede moed gaat men aan de slag met het schrijven van een ondernemersplan, de aanmelding bij de KvK en het plaatsen van een advertentie in de lokale krant. Maar vaak ontbreekt het aan een duidelijke positionering. Helaas merken wij dat een groot aantal zelfstandigen vervolgens te weinig uitvaarten heeft om de onderneming draaiende te houden.

De markt is verzadigd en het is meer dan ooit belangrijk om op te vallen. Startende ondernemers willen vaak zo breed mogelijk communiceren, omdat ze denken dat dit een grote doelgroep aantrekt. Maar dat iedereen ooit doodgaat, betekent niet dat iedereen tot de doelgroep behoort. Sterker nog: als men iedereen algemeen aanspreekt, is de kans juist groot dat niemand zich persoonlijk aangesproken voelt. Om uit te kunnen dragen waar een onderneming voor staat en waarom mensen juist voor dat bedrijf moeten kiezen, heb je een gedegen onderzoek nodig. In de module Uitvaartmarketing van APS Studio ondersteunen wij starters en uitvaartbegeleiders die in de eerste ondernemersjaren vastlopen.’’

Hoe ziet het traject van de opleiding er uit?

‘’De opleiding duurt 10 weken. De studenten starten zelfstandig met de eerste onderzoeksfase via de online leeromgeving van Après la Vie Academie. In de eerste fase doen de studenten onderzoek naar hun toegevoegde waarde in de markt, de behoeftes van hun doelgroep en hun positie in de regio. Uiteraard begeleiden wij hen met alle vragen onderweg. Aan het eind van de eerste fase is er een praktijkdag bij de Academie in Vleuten. Hier vertalen wij alle relevante marketingmodellen naar de uitvaartbranche. Zo krijgen ondernemers alleen de informatie die ze ook daadwerkelijk handvatten biedt voor de toekomst.

Vervolgens starten de studenten aan de tweede online fase. Waar de eerste fase een feitelijke toon heeft, gaan we in de tweede fase meer in op smaak en sfeer. De uitvaartbegeleiders maken moodboards en sfeerkaarten waarin hun eigen smaak en stijl zo goed mogelijk naar voren komt. Zo wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar verschillende marktsegmenten en smaakgroepen, ontdekken de studenten welke leveranciers het best bij hun visie aansluiten en leren ze over de psychologie achter kleurgebruik, fonts en logo’s. Daarnaast zoekt men naar de juiste mediadragers voor hun marketinguitingen. Als uit het doelgroeponderzoek bijvoorbeeld is gebleken dat de beoogde doelgroep zich voornamelijk online bevindt, doet de student onderzoek naar de verschillende online mediakanalen, de kosten en de frequentie van de uitingen. Zo weten ze precies welke media het grootste bereik hebben en hoe ze deze het best kunnen inzetten.

Ook na deze fase is er een lesdag in Vleuten. Tijdens deze dag zoeken we wederom de verdieping op de lesstof van de gemaakte opdrachten. Klassikaal bespreken we bijvoorbeeld waar een goede advertentie aan voldoet, hoe men volgers op Social Media genereert en leren we studenten de feiten achter SEO. Uiteraard is er tijdens de online fases, maar ook tijdens de praktijkdagen alle ruimte om te sparren en vragen te stellen.

Nu de studenten precies weten waar hun bedrijf voor staat, wie hun doelgroep is en hoe ze de juiste emoties overbrengen middels vormgeving, beeld en tekst, voegen wij alle informatie samen in een startklaar communicatiepakket. Dit doen we tijdens de creatiedag bij ons in Rotterdam. Hier staat ons team klaar om alle kennis en informatie die de studenten de afgelopen periode hebben opgedaan in een sterke visuele identiteit te gieten. Onze fotograaf en visagist zorgen dat de studenten een tweetal goede profielfoto’s hebben voor hun Facebook, LinkedIn en andere uitingen. Twee vormgevers voegen alle informatie samen in een pakkende huisstijl met o.a. een logo, kleurkaart, briefpapier, offertemap, visitekaartje en een stijlvolle advertentie. En uiteraard bespreek ik met hen de strategie voor het komende jaar. Zo hebben de ondernemers alle tools om een goede start te maken als zelfstandige.’’

 

Wat wil je de studenten meegeven?

‘’Ik vind het belangrijk dat uitvaartondernemers keuzes maken die bij hen en hun doelgroep passen. Vaak vragen ondernemers ons of het een goed idee is om op Facebook te adverteren, een reclamebord op een rotonde te plaatsten of een betaald item op een commerciële tv-zender te laten draaien. Als ondernemers hun positie 100% hebben uitgedacht hoeven ze hier niet meer over na te denken. Dan weet je namelijk precies wat er in lijn van je bedrijf past. Met APS Studio wil ik bij ondernemers vooral de twijfel wegnemen en hen een krachtig begin als zelfstandige geven. Ik baal ervan als ik zie dat ik echt een goede uitvaartbegeleider voor me heb, die niet genoeg werk krijgt omdat hij of zij de verkeerde marketingbeslissingen maakt. Vaak kost dit hen geld dat er eigenlijk niet is en betalen de reclame investeringen zich niet terug. Als ondernemers weten we allemaal hoe belangrijk je bedrijf voor je is, ook ik voel dat iedere dag. Dit is precies de reden dat ik vind dat het tijd wordt dat wij onze kennis toegankelijker maken. Ik vind dat iedere uitvaartbegeleider die echt iets wil toevoegen aan de branche de kans moet krijgen zich te ontwikkelen. En klanten werf je nu eenmaal alleen als je zichtbaar bent.’’

Waarom de samenwerking met Apres la Vie Academie?

‘’Hoewel wij inmiddels behoorlijk wat kennis hebben opgebouwd over marketing in deze branche, moeten we niet pretenderen dan ook direct als opleidingsinstituut aan de slag te kunnen. Daarom ben ik voor de zomer met mijn plan naar Anja van Wingerden van Après la Vie Academie gegaan. Ik vind haar een sterke vrouw met een duidelijke visie, dus daar was voor mij de eerste connectie gelegd. Daarnaast richt de Academie zich niet alleen op het opleiden van goede uitvaartbegeleiders, maar bieden zij ook interessante nascholing, dit leek mij de perfecte plek voor APS Studio. En niets bleek minder waar. De academie heeft zo veel kennis in huis, hun didactische aanpak en ons lesprogramma blijkt een krachtige combinatie. We vullen elkaar aan, zo krijgen studenten het beste van twee werelden.‘’

Voor wie is de opleiding geschikt?

‘’De module Uitvaartmarketing van APS Studio is bedoeld voor startende uitvaartondernemers, uitvaartbegeleiders die na een langere periode bij een organisatie te hebben gewerkt voor zichzelf beginnen en ondernemers die al even bezig zijn maar vastlopen. Op het moment dat je precies weet wat jouw toegevoegde waarde is, waarom mensen voor jouw dienstverlening kiezen en je uitvaarten in overvloed hebt is deze opleiding niet relevant. Maar als je graag jouw koers voor de komende jaren constructief wil uitzetten, de marketingmanager van jouw uitvaartonderneming wil worden en binnen een paar jaar een gezond bedrijf wil draaien, dan is APS Studio het startpunt.’’

In de uitvaartbranche verkoopt men een emotie. Nabestaanden kiezen voor dienstverlening als het totaalplaatje klopt en zij zich herkennen in een uitvaartonderneming. Hoe de uitvaartorganisatie met hen communiceert, is essentieel voor het succes van de onderneming. Met een inspirerende cursus helpt APS Studio starters of uitvaartondernemers die vastlopen om zich krachtiger te profileren. Na verschillende theorieopdrachten en drie creatieve praktijkdagen weten uitvaartbegeleiders precies waar hun onderneming voor staat. Zo hebben zij altijd een goed verhaal klaar, of zij nou in de supermarkt staan of op een verjaardag zijn. De studenten gaan bovendien naar huis met een startklaar communicatiepakket met onder meer een professionele portretfoto, pakkende huisstijl en stijlvolle advertentie. Prijzen voor deze training starten al vanaf 647,- euro. Vraag op studio@bureau-aps.com meer informatie aan of meld je aan via https://www.bureau-aps.com/uitvaart-marketing/.

Greenleave wil af van spaanplaat uitvaartkisten

De organisatie die zich bezighoudt met de duurzame uitvaart, GreenLeave, roept uitvaartondernemers op om snel werk te maken van een alternatief voor de uitvaartkist van spaanplaat. Behalve het materiaal zijn ook de lijmsoorten die worden gebruikt om de kist in elkaar te zetten, belastend voor het milieu.

Momenteel wordt nog bij zo’n 70 tot 80% van de uitvaarten voor een spaanplaten kist gekozen. De schadelijke lijmen komen in de grond bij een begrafenis, of geven vervuiling bij verbranding in een crematieoven. Volgens GreenLeave kan spaanplaat worden vervangen door andere materialen zoals hout of geperste natuurlijke materialen die uit hergebruik worden verkregen. Ook voor de binnenbekleding en de lijmen die meestal gebruikt worden, zijn milieuvriendelijkere alternatieven beschikbaar.

Natuur NA-12

Natuur NA-12

Over AkidiA Uitvaartkisten

Het behoeft geen betoog dat AkidiA uitvaartkisten erg blij is met deze lobby van GreenLeave. AkidiA maakt al sinds haar bestaan sinds 2003 kisten van massief hout en natuurlijk materiaal zoals Wilgentwijg, Bamboegras en zelfs Karton. Het milieu heeft altijd een belangrijk rol gespeeld bij de overweging om voor ander materiaal te kiezen dan spaanplaat. Zelfs bij de kap van bomen bestemd voor onze kisten worden er voor elke gevelde boom 2 nieuwe terug geplant zodat er aanwas is in plaats van afbreuk of consolidatie. Eiken en beuken worden nog wel gemaakt maar lang niet meer in de aantallen van vroeger. Tegenwoordig is er steeds meer vraag naar snelgroeiend hout zoals populier en naaldhout, beiden met hun eigen karakter. Wilgentwijg is een snoei product dat ook weer aan groeit datzelfde geldt voor bamboegras.

Puur PU-10K

Puur PU-10K

Seker DO-01

Seker DO-01

Krachten bundelen

“Er zijn al diverse duurzamere varianten op de markt”, aldus GreenLeave voorzitter Evert de Niet. “Vaak zijn die echter nog prijziger dan de spaanplaten kisten, waardoor ze nog weinig verkocht worden. Andersom kunnen producenten door de kleine afname niet goedkoper produceren. Alleen door als branche de handen in een te slaan kunnen we die cirkel doorbreken”. GreenLeave vindt dat de uitvaartondernemers hun inkoopkrachten moeten bundelen en gezamenlijk het gesprek met de kistenleveranciers aan moeten gaan zodat er op korte termijn betaalbare duurzame alternatieven beschikbaar komen.

“In Duitsland zijn uitvaartkisten van spaanplaat al verboden. Het is dan niet meer dan logisch dat wij in Nederland ook de overstap naar duurzamere uitvaartkisten maken”, aldus De Niet. GreenLeave streeft ernaar dat er vanaf 2020 geen spaanplaten uitvaartkisten meer gebruikt worden.

Seker GE-60

Seker GE-60

Seker GE-50

Seker GE-50

Over Stichting GreenLeave

Bij GreenLeave zijn 13 uitvaartondernemingen aangesloten. Zij bieden de consument een breed aanbod aan duurzame producten en diensten. Uitgangspunten daarbij zijn: het gebruik van hernieuwbare en zoveel mogelijk lokale grondstoffen, het vermijden van bestrijdingsmiddelen of giftige stoffen, een energiezuinig productieproces, en zorgen voor eerlijke arbeid. Dit heeft geleid tot een reeks concrete criteria voor de duurzame uitvaart, die zijn getoetst door Natuur & Milieu. Daarnaast handelen de aangesloten uitvaartondernemingen ook in hun eigen bedrijfsvoering vanuit het gedachtegoed van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en leggen zij hierover verantwoording af.

Met vriendelijke groet,

Hans van der Heijden

Namens AkidiA Uitvaartkisten

 

Interview Lenny Roels

Vanuit welke motivatie ben jij zelfstandig uitvaart ondernemer geworden?

Mensen zijn vaak kuddedieren, zonder dit te beseffen! Mijn motivatie zit vooral in het eerlijk en open communiceren over de mogelijkheden van een uitvaart. Dat kost tijd, energie en vaak een hele organisatie. Nabestaande of mensen die terminaal zijn zitten hier vaak niet op te wachten, dat is het moment waar ik stilletjes in stap. Zonder dat zij het vaak beseffen maken ze zelf keuzes en geven ze aan wat belangrijk is. Dat is mijn motivatie om rustig en onopgemerkt te begeleiden, waar ik de tijd voor kan nemen en mogelijkheden kan aandragen die een familie nodig heeft. Eigenlijk dienstbaar zijn zoals het hoort.

Wat trok jou zo aan om in de uitvaart werkzaam te willen zijn?

Het geven van jezelf…altijd een stap verder dan men verwacht van een uitvaartverzorger, ondersteunen en er gewoon zijn!

Maar gij geheel anders

Efeziërs 4:20 NBG51

Lenny Roels

Hoe geef jij de familie het gevoel in de periode van afscheid nemen dat ze er niet alleen voor staan?

Ik geeft ze niet “het gevoel”. Ik heb iedere dag contact met de familie. Aan hun is de keuze of ze het wenselijk vinden dat ik er persoonlijk ben, via telefoon of mail. De eerste 3 dagen zal ik zeker altijd persoonlijk alles komen bespreken, elke dag laat ik de familie een stap maken in het vorm geven van het afscheid. Dat is hetgeen waar ik bij het eerste contact meteen de klemtoon opleg. Elke dag een stukje en elke dag geeft ik aan waar ze aan kunnen denken en keuzes in kunnen maken. Ik ben er altijd, dat is geen gevoel, dat is een feit. Daarom begeleid ik nooit meer dan 2 families tegelijk! Niet altijd een makkelijk keuze, maar voor mij zeer belangrijk om te blijven bij mijn visie.

Vind je het belangrijk om nabestaanden actief te betrekken bij de vormgeving van een uitvaart? Kan je daar een voorbeeld van geven?

Ik vind het zeker belangrijk, de ervaring leert dat het een fijn en gerust gevoel geeft na het afscheid. Je zou bijna kunnen zeggen een voldaan en trots gevoel. Eerlijk gezegd begint het bij mij al bij de verzorging van de overledene. De rouwkaart is altijd persoonlijk door afbeeldingen, quotes, tekeningen van kinderen of zelf geschreven teksten met eigen handschrift. In elke stap geeft de familie zelf vorm. Beschilderen en beplakken van de kist bijvoorbeeld, zelf uitdragen of indragen met familie of vrienden, rouwbedankjes maken we vaak ook samen. Juist de eenvoud maakt alles zo uniek! Ik hou der zo van.

Waarom is de persoonlijke aandacht die jij als uitvaartverzorger hebt voor de familie zo belangrijk?

Als er een dieptepunt is in iemand zijn leven, dan is het fijn dat er iemand is die de weg samen met je wandelt. Er zijn namelijk veel kruispunten en een uitvaartverzorger weet waar die wegen toe leiden. Voor een nabestaande is het mistig in de dagen na het overlijden. Ik vind het belangrijk dat als de mist is weggetrokken bij nabestaanden, dat als ze die weg terug lopen (en dat doen de meeste) dat ze met een goed gevoel teruglopen en zelf ook die weg hadden gekozen als hun zicht helder had geweest op dat moment!

Hoe belangrijk is voor jou de samenwerking met leveranciers van producten en diensten in het hele proces? Kan je daar voorbeelden van geven?

Dat is super belangrijk, je hebt elkaar nodig en kan elkaar opbouwen maar ook afbreken. Het persoonlijke contact en kwaliteit van elkaars werk zijn een juist fundament om op te bouwen. In onze branche heb je deadlines en is een kort lijntje heel belangrijk. Zowel voor speciale wensen verwacht ik ook van mijn leveranciers dat ze meedenken, dit vak is geen werk maar een passie! Je moet op elkaar bouwen. Het mooie is dat als ik de mensen wil laten zien wat er kan en mag na een overlijden, dat alle collega’s :
Kisten leverancier, bloemist, rouwchauffeur, thanatopracteur, creatieve kinder coache en mijn huisdichteres er allemaal zijn op de info avond en wij samen een geheel zijn in diensten en service…puur dienstverlenend en geweldige gesprekken vinden plaats. Dat kan alleen maar als de samenwerking 100% is… toch?

Lenny Roels met rouwauto

Wanneer ben jij tevreden en kan je met een goed gevoel terug kijken op een uitvaart?

Tevreden ben ik als er wederom een unieke eigentijdse uitvaart heeft plaats gevonden. Altijd anders, zoals wij als mensen ook zijn. Als je als vreemde bij een uitvaart zit en je kent de overledene niet, dan moet je naar gaan met een gevoel dat je tijdens het afscheid de overleden persoon hebt leren kennen! Uiteraard is de kers op de taart de mening van de nabestaande, maar dat is zo’n cliché antwoord. Als het ene 100% is dan volgt de rest van zelf.

Lenny Roels

 

Loft Uitvaartbegeleiding biedt meer dan alleen het organiseren van een uitvaart

Loft Uitvaartbegeleiding biedt meer dan alleen het organiseren van een uitvaart

 

“Waarom Loft? Het is Fries en betekent lucht, hemel. Kort, krachtig en toepasselijk En elke letter van Loft staat voor een van onze kernwaarden: Loyaal, Open, Flexibel, Transparant”

Vanuit welke motivatie:

Colinda Veldman uit Heemstede werd drie jaar geleden zelfstandig ondernemer. “Na vele jaren in de zakelijke dienstverlening te hebben gewerkt, was het tijd voor iets nieuws. Ik hou van organiseren en van contacten met mensen. Dat bracht me naar de uitvaartbranche. Je steunt mensen in een periode vol emoties, je bent er als ze je het meest nodig hebben…het sprak me aan. Ik ben me gaan oriënteren, rondde de opleiding voor uitvaartbegeleider af en ging van start met Loft Uitvaartbegeleiding.

Colinda

Colinda

Waar ligt onderscheidende kracht van Loft Uitvaartbegeleiding?

Het accent ligt op het woordje begeleiding. “Loft biedt een traject met voorzorg, zorg en nazorg. We doen dus meer dan de uitvaart alleen. Soms komt de dood onverwacht. Dan moet men acuut beslissen over hoe en wat. Maar als een overlijden zich aankondigt, bijvoorbeeld als iemand terminaal ziek is, is het aan te raden van tevoren afspraken te maken. Dat ontzorgt de nabestaanden en kan rust geven aan degene die komt te overlijden. Om zijn/haar wensen op dit gebied vast te leggen werk ik met een speciaal ontwikkeld document, het Rustament. Je kunt het vergelijken met een testament, maar is puur bedoeld om je wensen op te schrijven voor je laatste afscheid. Mensen vinden het soms moeilijk om erover na te denken, maar aan de hand van mogelijkheden en voorbeelden in het Rustament kunnen ze hun wensen/voorkeuren erin vastleggen. Daarnaast maken we, waar mogelijk, gebruik van bijzondere rituelen om het afscheid nog mooier, intiemer en persoonlijker te maken. Bijvoorbeeld het lintenritueel, waarbij de nabestaanden op een mooi houten hart beschrijven wat hun band is met hun overleden dierbare. De harten worden vastgemaakt aan linten die door de handen van hun overleden dierbare worden gevlochten. Na het sluiten van de kist blijven de linten in de handen van de overledene, maar liggen de harten bovenop de kist. Tijdens de uitvaart knippen de nabestaanden de linten door en verbreken daarmee de aardse band met hun dierbare, maar nemen de liefde in hun (houten) harten mee terug.

Colinda Veldman wordt momenteel geassisteerd door Suzanne Moser uit Nieuw-Vennep. Samen zijn ze vrijwilliger bij de Stichting Bretels, die zich inzet voor jonge gezinnen die een ouder gaan verliezen of hebben verloren. Daarnaast is Suzanne een aantal jaren vrijwilliger geweest bij De Stichting Adamas Inloophuis, die zich inzet voor mensen die geconfronteerd worden met kanker.

Vind je het belangrijk om nabestaanden actief te betrekken bij de vormgeving van de uitvaart?

Volmondig: Ja!! Een traditionele uitvaart –zwarte kleding, zwarte auto’s, koffie met cake – komt anno 2018 steeds minder voor. “Niets mis mee, als mensen dat willen. Maar de voorkeur gaat uit naar iets persoonlijks, waarbij het draait om het neerzetten van een herinnering. “Let’s make a memory” heb ik dan ook tot mijn motto gemaakt. Wie was de overledene? Hoe nemen wij in stijl afscheid, wat is toepasselijk? Nabestaanden komen met de meest uiteenlopende vragen. “We willen mama’s lievelingsbloemen, zonnebloemen. Papa was dol op erwtensoep. Kunnen we dat serveren? Voor mijn broer was voetbal zijn leven. Kan de herdenking plaatsvinden bij de voetbalclub?” Ik leef mee, ik denk mee, ik praat mee. We bepalen een afscheid vooral samen.”

Hoe geef je de families het gevoel dat ze er (in deze moeilijke tijd) niet alleen voor staan?

Niet alleen voor en tijdens de uitvaart maar ook na de uitvaart zijn we beschikbaar als daar behoefte aan is. “Als je alles aan het regelen bent, is er veel en intens contact met nabestaanden. Er ontstaat dan een band en die houdt, als het voorbij is, niet meteen op. Als er vragen zijn om steun en advies wijzen wij graag de weg.”

Waarom is de persoonlijke aandacht die jij voor de families hebt zo belangrijk?

Iedere familie is anders, iedere familie heeft haar eigen gewoontes, iedere familie heeft haar eigen ideeën en wensen rondom de periode van het overlijden en de uitvaart. Iedere melding begint voor mij weer van vooraf aan door te luisteren wie de overledene was, wat de laatste wensen zijn, waar de familie behoefte aan heeft. Je kunt alleen die persoonlijke aandacht geven als je er samen met de familie alle tijd voor neemt die nodig is. En ze dag en nacht kunnen bellen als ze vragen hebben. Een familie kan maar een keer afscheid nemen en de periode om alles te regelen is kort.

Waar ligt jouw onderscheidende kracht als uitvaartbegeleider?

Wat ik regelmatig van nabestaanden na de uitvaart hoor is dat ze mijn persoonlijke betrokkenheid en zakelijke perfectie zeer waarderen. Mijn betrokkenheid, geduld en kracht om zodanig door de familie heen te laveren, dat uiteindelijk iedereen tevreden is, zeker als de familieverhoudingen complex zijn. Met mijn rust, creativiteit en ondersteuning probeer ik de gehele periode rondom het overlijden zo draaglijk mogelijk te maken voor alle betrokkenen.

Wanneer kijk jij als uitvaartbegeleider tevreden terug op een uitvaart die jij hebt mogen verzorgen?

Het klinkt ongetwijfeld als een cliché, maar ik ben pas tevreden als de nabestaanden ook tevreden zijn en met een heel goed gevoel terugkijken op de periode rondom het overlijden van hun dierbare en de dag van het afscheid. Als het afscheid als een mooie herinnering in de harten en gedachten van de nabestaanden voortleeft.

Wat is jouw manier om met de emoties van je werk om te gaan?

Ik ben de stabiele factor binnen de families, de organisator, de vraagbaak, de adviseur, de luisteraar. Maar ook ik heb soms emoties, bijvoorbeeld als een kind of moeder van een jong gezin overlijdt. En die laat ik op een zeker moment ook toe, het zou niet goed zijn om dit beroep uit te oefenen als je zelf helemaal geen emoties hebt. Gelukkig heb ik een partner, die mij ondersteunt in mijn bedrijf en altijd een luisterend oor heeft. Samen staan we sterk.

Kunnen mensen ook terecht bij jou/julie als ze bij een grote maatschappij verzekerd zijn?

“We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat de keuze van een uitvaartonderneming vrij is. Zaken doen met het bedrijf waar je een verzekering hebt gesloten is geen verplichting. Veel mensen weten dat niet.” Colinda legt nog even uit waarom de T in Loft staat voor Transparantie. “We zijn vanaf het eerste contact duidelijk over de kosten. Een oriënterend gesprek is gratis, daarna maken we een prijsopgave, er zijn nooit verrassingen achteraf. Alle kosten van de benodigde diensten van derden, huur van locaties en ingekochte producten worden zonder winstopslag doorberekend.”

Zou je ooit nog iets anders willen doen dan juist dit werk?

Een moeilijk te beantwoorden vraag. Niemand kan in de toekomst kijken, niemand weet wat er nog op je pad komt of waar je tegenaan loopt. Ik doe mijn werk met heel veel enthousiasme, energie en passie. Het is een branche waar ik mij heel goed in voel en waarin ik families kan begeleiden, ondersteunen en adviseren. En waar ik over 10 jaar sta? Kom dan nog maar een keer terug voor een interview ;-))

 

Colinda Veldman, Loft Uitvaartbegeleiding, tel. 06 203 802 24, internet: www.loftuitvaartbegeleiding.nl. E-mail: info@loftuitvaartbegeleiding.nl

Een fijn gesprek met 2 doortastende dames die elkaar 7 jaar geleden voor het eerst ontmoetten en nu samen succesvol Sereen Uitvaartbegeleiding runnen.

Wanneer is Sereen Uitvaartbegeleiding ontstaan?

Zeven jaar geleden gooiden Petra Verschoor en Sylvia van Leeuwen van Sereen Uitvaartbegeleiding  het roer om. Zij wilden een zinvollere betekenis aan hun leven geven. Volgden een opleiding tot uitvaartbegeleidster en startte in 2010 gezamenlijk Sereen Uitvaartbegeleiding. Petra in de regio Rotterdam en Sylvia in Edam – Volendam.

Twee verschillende vrouwen die elkaar goed aanvullen in hun deskundigheid en kwaliteiten.

Wat is jullie belangrijkste motivatie om in de uitvaart werkzaam te zijn?

Petra: ‘Uitvaartbegeleidster is een mooi en bijzonder beroep. Elk afscheid is maatwerk met oog voor detail dicht bij de persoon zoals diegene bij leven was. Hoe stond de overledene in het leven, waar hield hij of zij van. Door dagelijks contact en het luisteren naar herinneringen, vaak gepaard gaande met een lach en een traan, proberen we een goed beeld te krijgen van de overledene. Zo maken wij een vertaalslag naar mogelijkheden om het afscheid vorm te geven. Wensen van naasten zijn leidend, niets moet en bijna alles mag. Wij stimuleren mensen juist om een eigen invulling aan het afscheid te geven.’

 

Petra

Nabestaanden hebben bij Sereen één aanspreekpunt, een uitvaartbegeleidster die er in de dagen na het overlijden van een naaste voor hen is. Vanzelfsprekend kan men het afscheid bescheiden en intiem houden, maar het kan ook een grootse viering van het leven van de overledene worden. Wij brengen rust in de hectiek van de omstandigheden en om alle wensen helder voor ogen te krijgen en de uitvoering van deze wensen in goede banen te leiden.

Wanneer zijn jullie tevreden?

Sylvia: ‘Een goed afscheid is voor iedereen anders. Wij laten mensen zijn wie ze zijn, we horen en zien ze in hun wensen. Waar het ons om gaat dat er op eigen wijze afscheid wordt genomen, een afscheid dat recht doet aan de overledene, aan de naasten en de kring van mensen om hen heen. Wij zijn pas tevreden als families met een goed gevoel terugkijken op de manier waarop afscheid is genomen.’

Sylvia

 

Onlangs hebben jullie een magazine uitgegeven onder eigen naam, hoe is dit idee ontstaan?

Oktober vorig jaar besloten Petra en Sylvia dat het tijd werd voor een nieuwe folder voor Sereen. Zoals altijd een lastige klus want wat kun je in zo’n folder kenbaar maken, hoe leg je kort en bondig de werkwijze van Sereen uit? Wat vertellen we over onszelf, onze medewerkers, de bedrijven waar wij zo fijn mee samenwerken en alle mooie reacties van onze opdrachtgevers in ons gastenboek op de website. En dat bijna alles kan en mag. En welk beeldmateriaal past daar bij?

 

Sereen Uitvaartbegeleiding Magazine

 

Enfin… een half jaar later is ze er, niet een folder maar een heus magazine, 48 pagina’s over Sereen. Over de vrouwen van Sereen, wat wij doen, waar we voor staan. Over afscheid, over liefde, over mensen. Wij zijn heel trots op het resultaat en wij hopen mensen te inspireren om bewuste keuzes te maken bij het afscheid nemen van een dierbare. Er kan veel meer dan men vaak denkt.

Hoe belangrijk is voor jullie de samenwerking met leveranciers van producten en diensten in  het hele proces? Kan je daar voorbeelden van geven?

Zonder onze toeleveranciers, denk dan aan medewerkers van facilitaire diensten, het rouwvervoer, bloemisten maar zeker ook leveranciers van kisten kunnen wij niet bestaan. Ook voor wat betreft de inzet van toeleveranciers zijn wij heel kieskeurig. Ze moeten passen bij onze werkwijze, flexibel zijn en maatwerk leveren.

In het Magazine komen een aantal toeleveranciers aan het woord. Zo ook Tim van ’t Veer van AkidiA uitvaartkisten. AkidiA  maakt uitvaartkisten van massief en goedgekeurd hout, bijvoorbeeld populierenhout. Duurzaamheid is een belangrijke ontwikkeling in onze maatschappij. Veel mensen weten niet dat nog steeds de meeste uitvaartkisten gemaakt worden van spaanplaat.

De kisten van AkidiA zijn volgens de dames tot in detail perfect afgewerkt en onderscheiden zich door een unieke prijs-kwaliteit verhouding. Wij hebben ervaren dat wanneer er bijzondere wensen zijn, AkidiA altijd bereid is om mee te denken en zich in te spannen om juist die ene specifieke wens te realiseren. Daarin gaan zij heel ver en dat waarderen wij enorm.