Interview Jeroen Salet Uitvaartverzorging
Van beroepsmilitair naar uitvaart ondernemer, hoe is dat zo gekomen?
Van 1997 tot 2007 ben ik beroepsmilitair geweest bij de Koninklijke Landmacht. Vol enthousiasme heb ik diverse functies uitgevoerd binnen de Koninklijke Landmacht. Tijdens mijn dienstjaren ben ik meerdere malen uitgezonden geweest naar gebieden waar oorlog was. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met rouw en het verdriet dat nabestaanden kunnen hebben na het wegvallen van hun dierbaren. Hoewel ik het erg naar mijn zin had als beroepsmilitair besloot ik in 2007 een andere baan te gaan zoeken, waar ik meer thuis bij mijn gezin zou kunnen zijn.
Jullie zijn een gezin met jonge kinderen, hoe combineer je de onmogelijke momenten en tijden, die inherent zijn aan het uitvaart vak?
Het combineren van een gezin met jonge kinderen en het onvoorspelbare van het uitvaartvak vraagt veel flexibiliteit van ons allemaal. Soms moeten de kinderen in de ochtend zachtjes zijn, omdat papa heel de nacht aan het werk was en nog heel even een paar uurtjes wil slapen. De kinderen weten dit en begrijpen gelukkig ook dat ons vak onvoorspelbaar is. De kinderen doen allemaal aan sport en 1 van ons gaat altijd mee naar trainingen en/of wedstrijden. En als wij bijvoorbeeld een grote uitvaart hebben waar wij beide aanwezig moeten zijn, dan hebben wij gelukkig altijd nog opa’s en oma’s die graag iets leuks met de kinderen gaan doen.
Wat vinden jullie het mooiste aan de uitvaart in het algemeen, kan je daar voorbeelden van geven?
Het mooiste aan het uitvaartvak in het algemeen is dat je echt iets kan betekenen voor mensen. In een periode waarin mensen om moeten gaan met het verlies van hun dierbare en voor veel keuzes staan, kunnen wij ze begeleiden en helpen om een mooi afscheid te realiseren. Je bent op dat moment echt een steun voor de familie. Sommige families plaatsen na de uitvaart een mooie recensie op onze website en die woorden geven prachtig weer wat wij hebben kunnen betekenen voor ze. De dankbaarheid die wij ontvangen door een mooi en gedenkwaardig afscheid te realiseren is het allermooiste aan het beroep als uitvaartondernemer.
Onlangs hebben jullie een immense verbouwing achter de rug van jullie prachtige rouwcentrum, neem ons eens mee in dit avontuur en wat dit voor jullie betekend?
Het openen van onze eigen locatie is altijd een droom van ons geweest. Toen wij in aanraking kwamen met de locatie waar wij nu Rouwcentrum Alexander hebben gemaakt, zagen wij de potentie van de grote locatie. Toch hebben wij heel goed nagedacht voordat wij aan de verbouwing zijn begonnen. Het openen van een rouwcentrum vraagt veel van ons als onderneming. Een verbouwing kost geld, een eigen locatie brengt risico’s en verantwoordelijkheden met zich mee en kunnen wij onze hoge kwaliteit handhaven? Maar eigenlijk waren wij het er al snel over eens: dit is een mooie stap voor Salet Uitvaartverzorging en als wij ons er samen voor inzetten dan gaat het helemaal goed komen. Na een intensieve verbouwing van 4 maanden is Rouwcentrum Alexander inmiddels geopend. Wij kunnen vol trots zeggen dat het een sfeervol, kleinschalig rouwcentrum met een warme uitstraling is geworden.
Waar zien jullie jezelf over 5 tot 10 jaar qua groei en ondernemerschap in deze hectische uitvaart branche?
Het is lastig om in te schatten hoe Salet Uitvaartverzorging zich de komende jaren zal ontwikkelen. Het belangrijkste voor ons is dat wij heel graag onze kwaliteit en missie (Een mooi en gedenkwaardig afscheid, voor iedereen) willen handhaven. Met Rouwcentrum Alexander hebben wij een betaalbaar rouwcentrum neergezet, waardoor onze missie nog verder versterkt wordt. Op dit moment zijn wij heel trots en tevreden met alles wat wij tot nu toe hebben bereikt, wij zetten ons voor de volle 100% in om de families die ons bellen te helpen met het organiseren van de uitvaart. Mocht er in de toekomst nog een mooie locatie of andere ontwikkeling op ons pad komen, dan gaan wij daar weer goed over nadenken. En wie weet wat de toekomst ons dan nog brengt.