Loft Uitvaartbegeleiding biedt meer dan alleen het organiseren van een uitvaart
Loft Uitvaartbegeleiding biedt meer dan alleen het organiseren van een uitvaart
“Waarom Loft? Het is Fries en betekent lucht, hemel. Kort, krachtig en toepasselijk En elke letter van Loft staat voor een van onze kernwaarden: Loyaal, Open, Flexibel, Transparant”
Vanuit welke motivatie:
Colinda Veldman uit Heemstede werd drie jaar geleden zelfstandig ondernemer. “Na vele jaren in de zakelijke dienstverlening te hebben gewerkt, was het tijd voor iets nieuws. Ik hou van organiseren en van contacten met mensen. Dat bracht me naar de uitvaartbranche. Je steunt mensen in een periode vol emoties, je bent er als ze je het meest nodig hebben…het sprak me aan. Ik ben me gaan oriënteren, rondde de opleiding voor uitvaartbegeleider af en ging van start met Loft Uitvaartbegeleiding.
Waar ligt onderscheidende kracht van Loft Uitvaartbegeleiding?
Het accent ligt op het woordje begeleiding. “Loft biedt een traject met voorzorg, zorg en nazorg. We doen dus meer dan de uitvaart alleen. Soms komt de dood onverwacht. Dan moet men acuut beslissen over hoe en wat. Maar als een overlijden zich aankondigt, bijvoorbeeld als iemand terminaal ziek is, is het aan te raden van tevoren afspraken te maken. Dat ontzorgt de nabestaanden en kan rust geven aan degene die komt te overlijden. Om zijn/haar wensen op dit gebied vast te leggen werk ik met een speciaal ontwikkeld document, het Rustament. Je kunt het vergelijken met een testament, maar is puur bedoeld om je wensen op te schrijven voor je laatste afscheid. Mensen vinden het soms moeilijk om erover na te denken, maar aan de hand van mogelijkheden en voorbeelden in het Rustament kunnen ze hun wensen/voorkeuren erin vastleggen. Daarnaast maken we, waar mogelijk, gebruik van bijzondere rituelen om het afscheid nog mooier, intiemer en persoonlijker te maken. Bijvoorbeeld het lintenritueel, waarbij de nabestaanden op een mooi houten hart beschrijven wat hun band is met hun overleden dierbare. De harten worden vastgemaakt aan linten die door de handen van hun overleden dierbare worden gevlochten. Na het sluiten van de kist blijven de linten in de handen van de overledene, maar liggen de harten bovenop de kist. Tijdens de uitvaart knippen de nabestaanden de linten door en verbreken daarmee de aardse band met hun dierbare, maar nemen de liefde in hun (houten) harten mee terug.
Colinda Veldman wordt momenteel geassisteerd door Suzanne Moser uit Nieuw-Vennep. Samen zijn ze vrijwilliger bij de Stichting Bretels, die zich inzet voor jonge gezinnen die een ouder gaan verliezen of hebben verloren. Daarnaast is Suzanne een aantal jaren vrijwilliger geweest bij De Stichting Adamas Inloophuis, die zich inzet voor mensen die geconfronteerd worden met kanker.
Vind je het belangrijk om nabestaanden actief te betrekken bij de vormgeving van de uitvaart?
Volmondig: Ja!! Een traditionele uitvaart –zwarte kleding, zwarte auto’s, koffie met cake – komt anno 2018 steeds minder voor. “Niets mis mee, als mensen dat willen. Maar de voorkeur gaat uit naar iets persoonlijks, waarbij het draait om het neerzetten van een herinnering. “Let’s make a memory” heb ik dan ook tot mijn motto gemaakt. Wie was de overledene? Hoe nemen wij in stijl afscheid, wat is toepasselijk? Nabestaanden komen met de meest uiteenlopende vragen. “We willen mama’s lievelingsbloemen, zonnebloemen. Papa was dol op erwtensoep. Kunnen we dat serveren? Voor mijn broer was voetbal zijn leven. Kan de herdenking plaatsvinden bij de voetbalclub?” Ik leef mee, ik denk mee, ik praat mee. We bepalen een afscheid vooral samen.”
Hoe geef je de families het gevoel dat ze er (in deze moeilijke tijd) niet alleen voor staan?
Niet alleen voor en tijdens de uitvaart maar ook na de uitvaart zijn we beschikbaar als daar behoefte aan is. “Als je alles aan het regelen bent, is er veel en intens contact met nabestaanden. Er ontstaat dan een band en die houdt, als het voorbij is, niet meteen op. Als er vragen zijn om steun en advies wijzen wij graag de weg.”
Waarom is de persoonlijke aandacht die jij voor de families hebt zo belangrijk?
Iedere familie is anders, iedere familie heeft haar eigen gewoontes, iedere familie heeft haar eigen ideeën en wensen rondom de periode van het overlijden en de uitvaart. Iedere melding begint voor mij weer van vooraf aan door te luisteren wie de overledene was, wat de laatste wensen zijn, waar de familie behoefte aan heeft. Je kunt alleen die persoonlijke aandacht geven als je er samen met de familie alle tijd voor neemt die nodig is. En ze dag en nacht kunnen bellen als ze vragen hebben. Een familie kan maar een keer afscheid nemen en de periode om alles te regelen is kort.
Waar ligt jouw onderscheidende kracht als uitvaartbegeleider?
Wat ik regelmatig van nabestaanden na de uitvaart hoor is dat ze mijn persoonlijke betrokkenheid en zakelijke perfectie zeer waarderen. Mijn betrokkenheid, geduld en kracht om zodanig door de familie heen te laveren, dat uiteindelijk iedereen tevreden is, zeker als de familieverhoudingen complex zijn. Met mijn rust, creativiteit en ondersteuning probeer ik de gehele periode rondom het overlijden zo draaglijk mogelijk te maken voor alle betrokkenen.
Wanneer kijk jij als uitvaartbegeleider tevreden terug op een uitvaart die jij hebt mogen verzorgen?
Het klinkt ongetwijfeld als een cliché, maar ik ben pas tevreden als de nabestaanden ook tevreden zijn en met een heel goed gevoel terugkijken op de periode rondom het overlijden van hun dierbare en de dag van het afscheid. Als het afscheid als een mooie herinnering in de harten en gedachten van de nabestaanden voortleeft.
Wat is jouw manier om met de emoties van je werk om te gaan?
Ik ben de stabiele factor binnen de families, de organisator, de vraagbaak, de adviseur, de luisteraar. Maar ook ik heb soms emoties, bijvoorbeeld als een kind of moeder van een jong gezin overlijdt. En die laat ik op een zeker moment ook toe, het zou niet goed zijn om dit beroep uit te oefenen als je zelf helemaal geen emoties hebt. Gelukkig heb ik een partner, die mij ondersteunt in mijn bedrijf en altijd een luisterend oor heeft. Samen staan we sterk.
Kunnen mensen ook terecht bij jou/julie als ze bij een grote maatschappij verzekerd zijn?
“We kunnen niet vaak genoeg benadrukken dat de keuze van een uitvaartonderneming vrij is. Zaken doen met het bedrijf waar je een verzekering hebt gesloten is geen verplichting. Veel mensen weten dat niet.” Colinda legt nog even uit waarom de T in Loft staat voor Transparantie. “We zijn vanaf het eerste contact duidelijk over de kosten. Een oriënterend gesprek is gratis, daarna maken we een prijsopgave, er zijn nooit verrassingen achteraf. Alle kosten van de benodigde diensten van derden, huur van locaties en ingekochte producten worden zonder winstopslag doorberekend.”
Zou je ooit nog iets anders willen doen dan juist dit werk?
Een moeilijk te beantwoorden vraag. Niemand kan in de toekomst kijken, niemand weet wat er nog op je pad komt of waar je tegenaan loopt. Ik doe mijn werk met heel veel enthousiasme, energie en passie. Het is een branche waar ik mij heel goed in voel en waarin ik families kan begeleiden, ondersteunen en adviseren. En waar ik over 10 jaar sta? Kom dan nog maar een keer terug voor een interview ;-))
Colinda Veldman, Loft Uitvaartbegeleiding, tel. 06 203 802 24, internet: www.loftuitvaartbegeleiding.nl. E-mail: info@loftuitvaartbegeleiding.nl